Taboe ?!

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Taboe ?!

Bericht door Thijs »

2005... en toch is er nog duidelijk veel taboe over alles wat met zweten te maken heeft. :(

Als een bouwvakker in de zomer aan het werk is kijkt niemand raar op als hij grote zweetplekken heeft. Als een sporter heeft gesport is zweten ook normaal.

Maar als diezelfde bouwvakker of sporter in zijn vrije tijd naar de winkels gaat en hij heeft grote zweetplekken onder zijn oksels, dan is het "opeens" vies en onverzorgd.

Maar mensen die last hebben van overmatig zweten kunnen er niets aan doen dat zij dit hebben. De patienten die overmatig zweten door een medische oorzaak of medicijn gebruik etc. daar gelaten.

Zonder zich ook maar in te hoeven spannen zweten hyperhidrosis patienten.

Een ieder begrijpt hoe verschrikkelijk dit is voor je sociale contacten, je werk, je hele leven. Je schaamt je ervoor, want je weet dat de mensen het vreemd vinden en dat zweetplekken als vies worden beschouwd.

Je probeert alles te doen om het te verbergen, je draagt altijd donkere kleding en verzint de gekste dingen om de zweetplekken maar niet zichtbaar te laten worden. Eigenlijk word het alleen maar erger doordat je onzeker wordt en zo kom je in de bekende cirkel.

Waarom is er nog zoveel taboe over zweten ? Is het bij de massa niet bekend dat hyperhidrosis een aandoening is waar je niets aan kunt doen ?
Een ziekte zo je wilt, die je gewoon krijgt, of je wilt of niet ?

Er is nog veel werk voor ons, dat mag duidelijk zijn. Ik denk dat mensen altijd wel zweetplekken zullen associeren met vies en dat er altijd onbegrip en schaamte zal blijven. Maar toch moet ons probleem meer bekendheid krijgen, meer mensen moeten op de hoogte worden gebracht.

Ik denk zelfs dat er heel veel mensen zijn die last hebben van overmatig zweten en zelf nog nooit van hyperhidrosis gehoord hebben, laat staan dat het een medische aandoening is.

Doordat "ons" probleem nog steeds zoveel taboe kent, en doordat veel mensen er niet openlijk voor uit zullen durven komen maakt het het voor ons ook erg moeilijk om bekendheid voor "ons" probleem te krijgen.

Mensen die het niet hebben kunnen zich amper voorstellen hoe erg overmatig zweten iemands leven kan beinvloeden. Je hele dag staat in het teken van het verbergen van je zweetplekken, het begint al voordat je naar school of werk gaat. Je kijkt of het niet te warm wordt die dag, je zoekt weer kleding uit waar zweetplekken het minst in opvallen, je bent al bang dat je weer gaat zweten nog voordat je gaat zweten.

Met dit in mijn achterhoofd vind ik het werkelijk waar onbegrijpelijk en niet te verteren dat de ziekenfonds verzekeraars weigeren botox te vergoeden. Hyperhidrosis, je zult het maar hebben. Het maakt me boos, strijdbaar en verschrikkelijk fel. Ik ben het zat om afgepoeierd te worden met opmerkingen als "ach een beetje zweten doen we allemaal."

Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat in mijn vrienden en familie kring er ook maar heel weinig mensen op de hoogte zijn van mijn zweet probleem. Ik hoef het niet meer te verbergen want ik gebruik al ruim 5 jaar botox. Maar toch loop zelfs ik er niet mee te koop omdat ik weet dat ik stuit op onbegrip en gezichten die het niet (willen) begrijpen.
Mochten ze er ooit naar vragen dan zal ik er zeker niet over liegen, maar te koop lopen doe ik niet. Niemand loopt graag te koop met natte zweetplekken onder zijn oksels, toch ? Niemand zegt lachend, kijk moet je mijn zweetplekken eens zien, ik heb hyperhidrosis.

Wat ik wel wil is overmatig zweten uit de taboe halen in de zin van bekendheid over het probleem en met name ook een vuist in de richting van verzekeringsmaatschappijen en overheid.

Zo ik zat even op de tik stoel geloof ik!

Biertje ? :)

Thijs
Hanneleen
Rivier
Rivier
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 01:07
Contacteer:

Bericht door Hanneleen »

Wel Thijs, ik was er al enkele dagen over aan het denken om een topic te openen met als titel: "taboe???"
Dit is blijkbaar geen toeval.
Ik wilde dat doen omdat het me was opgevallen dat er op deze site zoveel over het "taboe" geschreven wordt. Ik vraag me af of het taboe weldegelijk zo sterk is.
Zelf heb ik er in ieder geval nog nooit iets van gemerkt of gehoord. Dat het voor mij geen taboe is, is normaal: ik weet niet anders. Mijn grootmoeder, vader, ooms, mijn zus en mijn nichtje hebben ook hyperhydrosis. Maar andere mensen uit mijn omgeving, heb ik zich daar nooit negatief over horen uitlaten. En de betrokkenen heb ik zich nooit weten schamen. Mopperen ja, dat het vervelend is, vooral de druppels die je steeds van je gezicht moet vegen.
Maar vlekken onder je armen? Dat hoort toch bij het leven. Bestaan er dan ook mensen die NIET zweten? Wij hebben last van overmatig zweten, so what???
Ik was dus oprecht verbaasd om op deze site het "taboe" zo sterk aan te voelen. En dan nu dit topic...
Als ik iemand naar mij zie kijken terwijl ik aan't vegen ben, zeg ik automatisch: "Ja, da's een familiekwaal...heel vervelend." En dat is het dan. Het enige waar ik me voor schaam, is de natte vlek die ik achter laat op stoelen en zetels. Omdat het zo'n delicate plaats is... men kan zich daarover vanalles voorstellen, en ik ben er dan niet om te zeggen: "Het is maar wat zweet hoor."

Nog een opmerking Thijs,
Maar mensen die last hebben van overmatig zweten kunnen er niets aan doen dat zij dit hebben. De patienten die overmatig zweten door een medische oorzaak of medicijn gebruik etc. daar gelaten.
Hier lijkt het of mensen die overmatig zweten door medicijnen er wél iets aan kunnen doen. Maar die medicijnen kunnen ook levensnoodzakelijk zijn.
Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat in mijn vrienden en familie kring er ook maar heel weinig mensen op de hoogte zijn van mijn zweet probleem.
Zo denken blijkbaar de meeste mensen met hyperhydrosis. Mensen... begin met jezelf. Stop ermee je te schamen voor iets waar je je helemaal niet voor schamen moet! Praat erover. Vertel hoe vervelend het is. Maak er een grapje over.
Maar in ieder geval: houd er mee op het een "taboe" te noemen. Als jij er zelf zo over denkt, zullen de mensen in jouw omgeving het ook zo aanvoelen.
Niemand zegt lachend, kijk moet je mijn zweetplekken eens zien, ik heb hyperhidrosis.
Wel, eigenlijk komt dat in de buurt van wat ik doe. Ik sta er misschien niet bij te lachen, maar ik wijs er wel eens op.
Ik heb nog nooit negatieve reacties gehad, hooguit medelevende.
Spreek erover mensen, je zal ervaren wat een bevrijding dat is!

Sterkte,
Hanneleen
Carina
Waterval
Waterval
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 16:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Carina »

Hallo

Zweten is een taboe, zeker als het stinkt,zoals het bij mij heeft gedaan. Mensen deinsde achteruit als ik mijn armen omhoog deed.(tenminste dat denk en zie ik) Alleen op mijn werk wisten mensen het, ook van de stank, met een uniform (synthetisch) is het moeilijk om iets anders aan te trekken tussendoor. Wel spoot ik verschrikkelijk veel deo (wat ook maar even hielp)
Verder wist alleen mijn familie het en die vertelde mij gelukkig ook dat ik stonk zodat ik er iets aan kon doen, maar voor de rest schaamde ik me dood, omdat ik dacht dat ze denken dat ik me niet goed verzorg.
Ik ben blij dat ik er nu van af ben, Het zweten kan misschien nog terug komen ,maar aan de stank kan ik voortaan wel definitief iets aan doen, dankzij mijn huisarts.

groetjes :D :D :D :D
Laatst gewijzigd door Carina op di 17 mei 2005, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Hanneleen
Rivier
Rivier
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 01:07
Contacteer:

Bericht door Hanneleen »

Je hebt gelijk Carina, doordat zweten bij mij niet met een vervelende geur gepaard gaat, heb ik helemaal niet aan die geur gedacht.

Dat is inderdaad een taboe. Als ik iemand's zweet ruik, zet ik ook een stap terug.

Het is wel anders als je iemand met zo'n geur beter kent.

Ik moet nu denken aan een verpleegster in het bejaardenhuis van mijn moeder. Zij heeft steeds een zweetgeur rond zich hangen.
Toen we haar naam nog niet wisten, noemden wij haar: de verpleegster met die geur.
Maar daar zat wel géén waardeoordeel in over de persoon op zich. Want wij vonden en vinden haar één van de beste verpleegsters. En dat zij die geur heeft, vinden wij voornamelijk erg voor haar.

Als je zo'n geur hebt, en er bestaat een oplossing voor, is dat natuurlijk fantastisch.
Maar als je er vooralsnog niet vanaf kan komen, blijf ik bij mijn mening: praat erover, de mensen zien of ruiken het toch wel. En als je laat merken dat je het zelf vervelend vindt, slaat de afkeur snel om in medeleven. Dat is toch mijn ervaring.

Groetjes,
Hanneleen
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

Hoi,

Ik ben het er helemaal mee eens hoor. Natuurlijk moet je er over praten. Dat ben ik helemaal met Hanneleen eens. Maar ik heb weinig trek om tegen iedere collega, of ieder mens die ik tegenkom en mee te maken heb mijn probleem te moeten uitleggen.

Ik ben het er niet mee eens dat ze het toch wel zien of er achter komen. Ik heb jaren lang met natte oksels gelopen en ik weet dat veel mensen het nooit door hebben gehad. Let wel, ik had geen zweetgeur, alleen natte plekken. Ik had genoeg camouflage technieken, zwarte shirts, dubbele shirts, armen stijf tegen je lichaam aan enz. enz.

Jaren lang heb ik met niemand over mijn zweet probleem gepraat. Totdat ik op het internet kwam en ontdekte dat ik zeker niet de enige ben. Nu praat ik via dit forum. De mensen direct om mij heen weten van mijn probleem af. Ik ga het verder niet aan de grote klok hangen. Mischien zou ik het wel moeten doen, maar zo ben ik niet.


Trouwens over mensen die veel zweten door medicijn gebruik heb je gelijk. Ik wist toen ik het tikte dat ik er commentaar op zou krijgen. Natuurlijk kunnen die mensen er ook niets aan doen als het veroorzaakt wordt door medicijn gebruik die nou eenmaal noodzakelijk is. Ik wou alleen dat ik wist waarom ik zoveel zweet. Dan is het probleem wellicht bij de kern aan te pakken en niet alleen het resultaat te bestrijden.

Ps. Het valt me op dat er op internet echt van alles te vinden is. Forums voor verlegen mensen, mensen met fobieen, mensen met dwarslaesies enz. enz. enz. Maar mensen die overmatig zweten ?!?! niets. Alleen wij nu dus. Ik denk dat dit forum in ieder geval een goede stap is om het zweten uit de taboe sfeer te halen. Want of je er nu zelf wel open of niet open bent, zweet en zweetlucht blijven mensen vies vinden. Terwijl er soms iets heel anders aan de hand kan zijn......
kimmy
Oceaan
Oceaan
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 27 apr 2005, 08:46
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Bericht door kimmy »

Ik heb het ook jaren "verborgen " kunnen houden alleen werd ik er zo vervelend van dat ik op een gegeven moment dacht nu is het afgelopen.
Zoals jullie weten heb ik papaul een mailtje gestuurd en ben in de uitzending aan het woord geweest over ons probleem.
Ik werk in een winkel en zeg idd tegen de mensen die me toen vreemd en met een vies gezicht aankeken, sorry ik heb hyperhidrosis, kan ik niks aan doen .
Je zag de mensen op slag een ander gezicht trekken.
Maar IK BLEEF WEL MET HET PROBLEEM ZITTEN, al waren de gezichten anders.
Erover praten helpt een beetje maar neemt het probleem niet weg dat heeft bij mij de botox gedaan!!!
Kim
Carina
Waterval
Waterval
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 16:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Carina »

Hallo

Elke dag kom je weer andere mensen tegen, zeker als je in een winkel werkt. Je kunt toch niet aan de gang blijven met uitleggen waarom je zo nat bent en zo stinkt.

Na wat rond surfen en wat mailtjes ben ik erachter gekomen dat Syneo5 ongeveer 7% aluminium-chloride bevat.(het exacte % krijg je niet :? ).
Ga naar de huisarts en hij geeft je een lotion met 15% er in. De verzekering betaald of anders kost het maar iets van 3 euro (syneo5 bijna 19 euro :shock: ) en het werkt ook goed (voor sommige).

Groetjes, Carina :D :D :D :D
Hanneleen
Rivier
Rivier
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 01:07
Contacteer:

Bericht door Hanneleen »

Natuurlijk vertel ik niet tegen iedereen die ik tegen kom over mijn probleem. Alleen als ik zie dat de mensen er naar kijken. Als er niets te zien is, is er allicht ook geen reden om er over te beginnen!!
Maar ik zweet dus in mijn gezicht, ik heb al eens gehad dat een verkoopster van een winkel me er zelf over aansprak. Ze vertelde dat zij er van af geraakt was door accupunctuur en gaf me een adreskaartje mee.
Ik ben daar niet op ingegaan omdat accupunctuur me in het verleden niet geholpen heeft en omdat op deze site ook te lezen staat dat het niet helpt tegen overmatig zweten.

Verder blijf ik me verbazen over het grote taboe dat ik op deze site voel. Nu heb ik het niet over de geur, daar kan ik wel inkomen. Maar ik heb hier in België eens een rondvraag gedaan in mijn omgeving en op mijn werk (dat 40 Km van mijn woonplaats is).
Voor NIEMAND was zweten een taboe. Ik kreeg alleen verbaasde blikken.
Nu heb ik zo'n vermoeden dat er een verschil is tussen België en Nederland.
Er zijn hier nog Belgen eh, wat denken jullie daarvan?

Hanneleen
Ina van Ringen
Waterval
Waterval
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 20 mei 2005, 23:17
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht door Ina van Ringen »

Ik denk, dat hyperhidrosis steeds meer uit de taboe sfeer komt. Dit mede omdat men ondenkt heeft, dat Botox een hele goede remedie is tegen dit probleem.
Ik werk in een ziekenhuis, waar ik behandeld werd, totdat het niet meer vergoed werd. Het is 1,5 jaar goed gegaan en nu komt het weer terug. De patienten zien mij nu dus zonder uniform, in een lichtblauw T shirt en een katoenen witte broek van mijzelf, plus een handdoek om mijn nek. Dit wordt gedoogd, omdat men weet wat mijn probleem is. De patienten vragen vaak: "hebt u het zo warm?" en ik antwoord gewoon, dat ik last heb van overmatig zweten. Iedereen leeft dan enorm mee en soms komt er een patient met een eventuele oplossing. "Als ik nu eens naar Wendy van Dijk schrijf, kan die je misschien helpen." Ik vond dat heel lief, maar ik ga zelf de barricaden op. Ze moeten de behandeling maar vergoeden, want het wordt bij mij nu zo erg, dat ik niet meer normaal kan functioneren, op het werk niet en in mijn prive leven niet.
Ik vraag me af, wat dan voordeliger is, iemand behandelen met Botox zodat ze gewoon naar haar werk kan gaan of iemand in de ziektewet laten lopen?
Goed, overmorgen ga ik maar weer naar de huisarts, dinsdag naar de dermatoloog in de hoop, dat hij even tijd heeft voor een brief en dan maar toestemming aanvragen. Het hele traject heb ik al doorlopen, tot blokkades voor het zweten in mijn liezen aan toe. De laatste hebben helaas niet geholpen. Ik ben benieuwd hoe het af gaat lopen, desnoods maar naar de rechter, ik heb geen andere keus helaas. :( :(
Groetjes Ina
Hanneleen
Rivier
Rivier
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 01:07
Contacteer:

Bericht door Hanneleen »

Hoi Ina,

Je schrijft dat je probleem zo erg wordt dat je bijna niet meer kan functioneren. In welke zin bedoel je dat???

Zelf heb ik soms ook dat gevoel. Ik werk als creatief therapeut (beeldend), dus net als jij met mensen.
Als ik me over iemand buig om hem/haar te helpen, of gewoon om te gaan kijken, gebeurt het dat de druppels zweet op de tekening van die mensen valt. Ja, zég! Ga ik daar eens even die mensen hun werk verknoeien door mijn zweet!
Tot nu toe heb ik nog niet gemerkt dat mijn druppels op de mensen zelf vielen, maar dat kan best al gebeurd zijn.
Op die momenten heb ik ook wel eens gedacht: dit kan niet meer.

Is het zoiets dat jij bedoelt?

Alvast sterkte met je strijd.
Hanneleen
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

Hoi,

Overmatig zweten beinvloed je leven al als je ieder uur een ander shirt aan zou moeten trekken omdat het zeiknat is. Op het moment dat het zweet probleem zoveel invloed op je dagelijkse leven gaat krijgen (denk aan kleding, rekening houden met, schaamte enz enz.) dan heeft het al te veel invloed op je dagelijks functioneren. Althans dat vind ik. Er zijn ook mensen die redelijk veel zweten maar er totaal geen problemen mee hebben. Ik ken ze wel. Zij hebben wellicht ook hyperhidrosis maar het boeit hun niet, dan is het een ander verhaal. Maar op het moment dat jij je er ongelukkig bij voelt dan heeft het zweten al te veel invloed op je leven. Het is puur medisch en daarom moet het ook vergoed worden!!
Ina van Ringen
Waterval
Waterval
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 20 mei 2005, 23:17
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht door Ina van Ringen »

Hoi Hanneleen,
Dat is inderdaad een van de redenen die ik bedoel, ik droog dan ook altijd eerst even mijn gezicht af met de handdoek, die om mijn nek ligt, zonder kan ik niet, zodat de druppel niet in het eten of drinkenb van de patienten valt.
Daarnaast ben ik er lichamelijk beroerd van, ik heb ondertemperatuur, beneden de 35 graden, terwijl ik normaal 37 graden heb, en ik word er doodmoe van, krijg hoofdpijn en word licht in mijn hoofd, kan me minder goed concentreren en heb gewoon extra rust nodig. Ik heb dan maast mijn werk geen energie meer om wat te ondernemen.
Dit alles bij elkaar, zordt ervoor, dat het niet meer om te doen is.
Je kan toch niet alleen maar werken en verder rusten en slapen? Er moet toch nog genoeg ruimte zijn om een normaal prive leven te kunnen hebben, waarin je je huis op orde kan houden en je hobby's uit kan oefenen?
Maar.......morgen is het maandag en ga ik de barricaden op. Mijn huisarts en dermatoloog werken mee, dus ik zie wel hoever ik kom. :)
Plaats reactie