Interview met dr. Hans Coveliers van VUmc

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Interview met dr. Hans Coveliers van VUmc

Bericht door Thijs »

Ehhh wat is de meerwaarde van een Franse link over botox alhier ???
Hissederim
Vijver
Vijver
Berichten: 73
Lid geworden op: di 19 jun 2007, 19:45
Contacteer:

Re: Interview met dr. Hans Coveliers van VUmc

Bericht door Hissederim »

Thijs geloof jij al deze robot en nieuwe techniek gedoe,ik denk ze zoeken proefkonijnen in plaats van op ratten uit te proberen doen ze op mensen,zweden is de land waar alles begon, in die land is ets verboden van welke vorm dan ook.
Ik wilde eigenlijk vragen mensen die ets hebben gehad, hoe dat met jullie cz is tijdens winter maanden,tijdens winter maanden als ik niet langdurig wandel, heb ik heel weinig zweet,vooral zomers is een hel.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Interview met dr. Hans Coveliers van VUmc

Bericht door Thijs »

Tegen overmatig handen zweten geloof ik wel degelijk in een ETS behandeling of dit nu met of zonder robot wordt gedaan.

dr Hans Coveliers werkt nu in het ASZ in Belgie alwaar hij nog steeds de behandeling met een robot doet. Lees onderstaande text van hun website.

Dienst Vasculaire Heelkunde ASZ -dr. Hans Coverliers
Ongeveer 1% van debevolking heeft last van hyperhidrosis: extreem zweten op een specifieke plek op het lichaam. Dit kan het gevolg zijn van ziekten zoals diabetes, maar kan ook zonder aanwijsbare oorzaak ontstaan. Zweethanden zijn één van de bekendste en meest voorkomende
vormen van hyperhidrosis. De aandoening zadelt de patiënten met vervelende situaties op. Een bekend voorbeeld: de patiënt die nog
gauw even zijn handpalm over de broek haalt alvorens hij je de hand schudt.

De meest efficiënte manier om zweethanden te verhelpen is een operatie in de borstholte.
Door de zenuwen die zweetklieren in de handen aansturen door te knippen, neemt de zweetproductie af. Om onduidelijke redenen veroorzaakt
deze behandeling zogeheten compensatoir zweten, overmatig zweten op andere lichaamsdelen zoals de voeten en de onderrug.
Hiermee zijn sommige patiënten nog slechter af.Door met behulp van de DA VINCI operatierobot een selectievere sympathectomie uit te
voeren, komt deze bijwerking veel minder voor. Het compensatoir zweten is heftiger naarmate de hoeveelheid zenuwweefsel die wordt
verwijderd groter is. Daarom voeren we met de operatierobot de behandeling preciezer uit .
Met een 3D-camera op de robotarm bekijken we de zenuw van dichtbij en kunnen we de minuscule zijtakjes van de zenuw wegbranden,
zonder de rest van de zenuw aan te tasten.
Hierdoor treedt er maar in 8% van de gevallen storend compensatoir zweten op in plaats van 27 tot 85% bij andere methoden. Bijgevolg zijn
op lange termijn meer dan 90 op de 100 patiënten tevreden met de ingreep in plaats van 60% na een klassieke endoscopische thoracale
sympathectomie. De techniek wordt vanaf heden in het ASZ aangeboden voor overmatig zweten van de handen, oksels en aangezicht, maar ook voor psychosociaal storend blozen.

Bron ASZ.be
LeonPeeters-
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 23:25
Contacteer:

Re: Interview met dr. Hans Coveliers van VUmc

Bericht door LeonPeeters- »

Interessant om te lezen!
Mador63
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 27 apr 2018, 09:43
Contacteer:

Re: Interview met dr. Hans Coveliers van VUmc

Bericht door Mador63 »

Ik heb deze behandeling gehad in december 2008 in het VU medisch centrum door Dr. Coveliers.
Bij mij was het geen succes, zie berichten Luna12, nu dus Mador63.
Ik heb best wel last van compensatoir zweten op mijn rug en buik, kan bijvoorbeeld niet in de volle zon zitten of fysieke inspanning verrichtten want ik wordt kletsnat op mijn rug, buik en benen.
Eveneens heb ik een Horner opgelopen aan mijn linker oog met als gevolg dat mijn pupil klein blijft en ik het ooglid heb moeten laten corrigeren.
mijn operatieverslag heb ik na mijn operatie opgevraagd en pas na enkele jaren durfde ik het eens goed te lezen en bleek dat aan de linkerzijde mijn sympaticusketen per ongeluk was doorgesneden, aan de rechterzijde was deze hyperselectieve ingreep wel goed gegaan.
Wat ik ermee wil zeggen is dat het lastig blijft deze operatie als ultieme oplossing te zien, het blijft gissen hoe de ingreep voor iemand uitvalt en... zoals bij mij, er kan altijd iets misgaan.
ik heb toentertijd contact gehad met een iemand van dit forum die eveneens deze ingreep had laten doen en zo enorm veel last had van compensatoir zweten dat hij van baan moest veranderen omdat het zweten, door de fysieke inspanning niet meer te doen was.
een vraagje nog aan Hissederim; jij hebt inmiddels een paar jaar geleden je oksel met Miradry behandeld, heb je het idee dat het a: heeft geholpen b: meer bent gaan zweten op de rest van je lichaam.
ik overweeg nl. deze ingreep voor mijn oksels maar ben als de dood dat het compensatoir zweten nog erger wordt.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht