Zweten en schaamte

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Zweten en schaamte

Bericht door Thijs »

Bijna 25 jaar later sinds mijn eerste overmatig zweten begon onder mijn oksels. Na 25 jaar heb ik nog steeds schaamte om toe te geven dat ik hyperhidrosis heb en jaarlijks nog 1 keer botox nodig heb.

Erg is dit eigenlijk. Ondanks dat ik in mijn geheim heb gestaan twee keer, de patientenvereniging heb opgericht en dit forum ben gestart blijf ik mij schamen.

Zelfs naaste familie weet van niets en dit vind ik eigenlijk best wel erg.

Hoe doen jullie dat ? Ik weet dat er mensen zijn die heel open zijn en het iedereen vertellen die het maar wilt horen. Maar ik heb me altijd geschaamd en doe dat na een kleine 25 jaar nog steeds. Verschrikkelijk vind ik het aan de ene kant.

Ben benieuwd naar reacties.......

Groetjes Thijs
Sven09
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 14:27
Contacteer:

Re: Zweten en schaamte

Bericht door Sven09 »

Wel ik begrijp je wel.

Bij mij is hyperhidrosis nog maar 8 jaar geleden vastgesteld (hoewel ik het waarschijnlijk al wat langer heb). Ik heb het meteen aan mijn ouders laten weten en de vriendin.

Bij mijn vriendenkring lag het wat moeilijker en tot op heden weet enkele een handvol vrienden het nog maar wie er alle begrip voor tonen.

Maar je kan best van begin af aan rechtuit zijn hierover.
Bij mij was het een impuls tijdens een feestje. Iedereen had een geweldige tijd en ikzelf zat aan een tafeltje het zweet van mijn voorhoofd te vegen.
Een vriend stapte op me af en begon me wat te plagen over men gezweet. Ik heb hem toen vlakaf verteld dat ik hyperhidrosis had.
Tot mijn grote verbazing sloeg hij kompleet om en verontschuldigde hij zich.

Dus al bij al viel het goed mee. Maar of ik ermee te koop loop? Absoluut niet.
En zeker bij het leren kennen van nieuwe personen besef ik dan weer van "here we go again"
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Zweten en schaamte

Bericht door Thijs »

Ja inderdaad.... here we go again.... verschrikkelijk.....

Ik ben door de jaren heen wel steeds meer open geworden en ik kan er over praten maar dan is het altijd alsof iemand anders het heeft en niet ik. Ik wil er bij vrienden kennissen collega's nog steeds niet voor uit komen...... lastig hoor.....

gelukkig zijn de handjevol mensen in mijn directe omgeving wel op de hoogte en zij steunen mij maar inderdaad nieuwe mensen.......pfffffff nee...

gr Thijs
Studentje93
Beekje
Beekje
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 18 jun 2014, 13:56
Contacteer:

Re: Zweten en schaamte

Bericht door Studentje93 »

Ik denk dat de meeste mensen daar last van hebben en dat is ook logisch als je het extreem hebt.
Gelukkig heb ik het alleen op bepaalde plekken waar weinig mensen op letten.
Als ik bij mensen schoenen uit moet, vraag ik meestal of het écht moet en dat ik voorzichtig doe. Als ze geen uitzondering maken beken ik gewoon vooraf met bijv. een joke. Bij mezelf denk ik dan dat ze er zelf om hebben gevraagd. :O
Gino
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 15:30
Contacteer:

Re: Zweten en schaamte

Bericht door Gino »

Hallo. Ik heb veel last van zweet onder de oksels en op mijn rug. Ik heb vernomen dat er custom onderkledij kan gemaakt/besteld worden die zweetvlekken verbergt. Weet iemand hierover iets?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht