Gustatoire hyperhydrosis

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
freeb0
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: za 21 mei 2011, 23:41
Contacteer:

Gustatoire hyperhydrosis

Bericht door freeb0 »

ik lijd aan de bovenstaande aandoening. Deze houdt in dat ik overmatig zweet aan mijn gezicht, als ik pikant of gekruid eten eet(maar evengoed ook als ik ajuin of look of hamburgers eet) Ik dacht eerst dat het een allergie was, dus ik was naar de allergieafdeling geweest in UZ leuven. Daar wisten ze niet wat het was, ik heb een bol look moeten eten voor het te bewijzen en prikken met peper erin in de arm. En ze konden er eens goed mee lachen. Ze hebben mij niet doorverwezen naar een huiddokter. Dus ben ik zelf maar op zoek gegaan op internet en blijkt dat het een zeer zeldzame aandoening is. Dan ging ik naar de dermatoloog en ik vertelde hem dat ik deze ziekte had. Hij vertelde mij dat hij in de 30 jaar dermatoloog zijn hij nog nooit iemand was tegengekomen met deze ziekte, dus moest ik terug naar leuven. Deze maal naar de huidafdeling. Daar kreeg ik te horen dat ze er niet veel aan kunnen doen. Het enige wat ze kunnen doen is een bepaald medicijn geven dat soms helpt bij mensen met gewone hyperhydrosis. Dit had echter bijwerkingen dus ik mocht het niet doorpakken, en het werkt pas na drie dagen in te nemen... Dus ik heb het nooit echt goed geprobeerd, maar het is lastig want ik kan geen kebab gaan eten zonder even naar de wc te moeten gaan en mijn gezicht te gaan afdeppen. Dus vroeg ik me af of niemand op dit forum een oplossing weet. Hartelijk dank

David
Pinda
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: za 21 nov 2020, 09:36
Contacteer:

Re: Gustatoire hyperhydrosis

Bericht door Pinda »

Dag David,
Hier nog iemand met deze aandoening.
Vanaf een jaar of 18 begonnen ongeveer.
Toen nog een zweetlip wat snel kon wegtrekken tot het alleen maar ruíken van pittig eten en mijn hele gezicht tot achter mijn oren aan het zweten gaan..
Inmiddels een leven wat alle pittige/kruidige/warm-hete voedingsmiddelen zoveel mogelijk uitbant. En de beschikking over oxybutinine om een uitbraak wat te dempen (via huisarts).
Hoe gaat het met jou nu?

Groetjes, Linda
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Gustatoire hyperhydrosis

Bericht door Thijs »

Hier wat meer info in het engels:

https://www.sweathelp.org/?catid=0&id=136
Plaats reactie