Lekkende koppakking

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

torilini
Beekje
Beekje
Berichten: 12
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 12:05
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Lekkende koppakking

Bericht door torilini »

Hoi allemaal,
eindelijk een herkenbare site gevonden. Heerlijk om herkenbare verhalen te lezen.

Ik heb al jaren (20) last van zweten in voornamelijk het aangezicht. Heel vervelend in sociale en zakelijke situaties. Ik ben laatst zelf ten einde raad naar Frijters Mindtuning geweest waar ik ook op deze site iets over teruggevonden heb. Los van het feit dat ik snel zweet bij fysieke inspanning is het zo erg dat ik in allerlei situaties maar op voorhand hoef te denken dat ik ga zweten en dan gebeurd het ook gewoon. Ikzelf denk zoals Frijters dat ook zegt, het voornamelijk tussen de oren is gaan zitten. In ieder geval bij mij. Mijn voorhoofd wordt in sommige situaties ineens kletsnat en dan lijkt het gewoon of heel mijn lijf in een warme gloed terecht komt. Medicijnen, erop kleden etc. allemaal geprobeerd en wat mij betreft gewoon lapmiddeltjes die in mijn situatie in ieder geval nauwelijks helpen.

Ik lees op de site verschillende vormen van zweet problemen. In mijn geval denk ik aan een soort fobie. Een faalangst en onzekerheid om fouten te maken. Dit gaat zo de overhand nemen dat je steeds banger wordt om dingen te doen. Geheel onnodig maar krijg dat maar eens uit je kop. Ik heb het ook jaren aan niemand durven te vertellen en dat is ook niet bevordelijk. Het laatste jaar ben ik er wat opener over geworden en ik moet zeggen dat scheelt. Ook de stap naar b.v. een Frijters heb ik dit jaar genomen hoewel het hiermee niet over is gegaan pak ik elke tip aan om te verbeteren. Frijters is zelf ook een ex zweter en hij is er goed uit gekomen. Zowel lichamelijk als financieel want zijn toko loopt niet slecht.

Het liefst zou ik me laten opereren en alle zweetklieren in mijn lichaam maar het liefst in mijn hoofd weg laten branden.

Is mijn verhaal herkenbaar voor sommigen en hebben jullie nog tips of vragen?
Carina
Waterval
Waterval
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 16:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Carina »

Volgens mij begint het zweten NIET 'tussen de oortjes', maar krijg je daar later last van omdat je je er voor schaamt en denk dat mensen je vies vinden. Dat slaat 'tussen de oortjes' erg hard aan.
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door Angela »

Hoi Torilini!

Goed dat je nu opener durft te zijn over het zweten! Naar mijn idee scheelt dat echt een heel stuk. Ik ben het met Carina eens dat zweten niet psychisch is maar dat de psychische problemen die er door onstaan het probleem verergeren. Maar geloof dat je het daar zelf ook min of meer mee eens was :).

De mindtuning heeft jou dus wel enigzins geholpen? Ik geloof zeker dat je een deel van het zweten kan laten verminderen als je meer zelfvertrouwen hebt en je minder aantrekt van wat anderen denken. Maar je moet in eerste instantie wel meer zweten dan anderen om er sowieso last van te krijgen naar mijn idee. In hoeverre had mr. Frijters last van zweten? En heeft hij het hier persoonlijk met jou over gehad?

Nou, hopelijk vind je op deze site nog wat dingen je kunnen helpen!!

Groetjes, Angela
torilini
Beekje
Beekje
Berichten: 12
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 12:05
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Bericht door torilini »

Angela, Carin,
bedankt voor jullie reactie. Tja psychisch ja of nee... Ik weet wel dat mijn broer en zus ook min of meer dezelfde klachten hebben maar er nog minder voor uitkomen. Wellicht vanuit een drang naar perfectionisme. Jezelf niet toestaan om fouten te maken en alles willen kunnen en weten.

Om op Frijters terug te komen. Die was er heel open over in de groep. Hij durfde niet naar feestjes, had setjes T-Shirts in de auto liggen om te wisselen. Dronk voordat ie ergens naar toe moest al diverse borrels om zich zekerder te voelen. Het was zo herkenbaar hoe hij dingen vertelde. Hij raakte in mijn geval precies de snaar waar het aan lag. Hij liet mij ook voor de groep optreden en Surinaams praten :lol: . Dit alles om te relativeren en je gedachten van het zweten af te halen.

Ook al zweet ik snel ik heb er niet continue last van zoals velen van jullie wel hebben. Maar ik ervaar wel dezelfde problemen als het zich voordoet. Vooral zakelijk heb ik er last van.

De site is in ieder geval een leuke manier om er opener over te praten.
TomH
Oceaan
Oceaan
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 12:19
Contacteer:

Bericht door TomH »

Carina schreef:Volgens mij begint het zweten NIET 'tussen de oortjes', maar krijg je daar later last van omdat je je er voor schaamt en denk dat mensen je vies vinden. Dat slaat 'tussen de oortjes' erg hard aan.
Ik had het niet beter kunnen zeggen. Ik heb het zelf in een ander topic ook al toegegeven dat een groot deel van mijn zweet probleem bij mij tussen de oren zit. Ik weet dat ik veel kan zweten, daar schaam ik me dan weer voor, krijg ik het warmer en zweet ik meer. Dat krijg ik dan weer in de gaten, ga ik me nog meer schamen en zweet ik nog meer. Enz...
torilini
Beekje
Beekje
Berichten: 12
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 12:05
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Bericht door torilini »

TomH,
ik heb denk ik precies hetzelfde als jij. Ik begrijp precies wat je voelt. Het is heel lastig om als het je overkomt in gezelschap er mee om te gaan. Ik moet nogal eens regelmatig presentaties geven en voorzitter zijn van allerlei projecten. Men, wat een stress....
kimmy
Oceaan
Oceaan
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 27 apr 2005, 08:46
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Bericht door kimmy »

Hoi Tortilini,
Ik herken jou "probleem" ook wel.
Ik zweet welliswaar over mijn hele lichaam.
24 uur per dag 7 dagen in de week enz.
Bij inspanning nog meer zweten daar weer schaamtegevoelens bij hebben ja heel herkenbaar!

Niet dat je daar wat aan hebt maar hoop je te zien bij de meeting dus meld je gauw aan!!!!

Gr Kim
DeJos
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: do 08 sep 2005, 14:39
Contacteer:

Bericht door DeJos »

Dag iedereen,

Ook ik herken het 'zweten in aangezicht' en de warme gloed over mijn lichaam. En dit komt zomaar aanzetten zonder dat ik het verwacht. Volgens mij is het niet stoppen van dat zweten daarna wel 100% een psychisch probleem.
Nu ben ik naar een dermatoloog geweest en die heeft mij een deo-crème gegeven voor op mijn voorhoofd en neus. Ik was echt tevreden met het resulataat: gaf een fris gevoel in gezicht, waardoor ik soms helemaal niet ging zweten en anders , wanneer die warme gloed weer kwam gewoon eve aan mijn gezicht moest voelen dat droog was en besefte dat er niets te zien was.
Die crème heeft dus veel aan mijn zelfvertrouwen gedaan, want als ik het weer te warm krijg trek ik mij er gewoon niets van aan, blijf ik gewoon doen wat ik bezig was (praten of wat dan ook) en na een poosje besef ik dat het gewoon voorbij is.
Ik weet niet of ik hiermee mensen help, misschien hebben velen al crèmes geprobeert, maar ik vond het gewoon mijn plicht om dit even te zeggen. Mij heeft het zeker ENORM geholpen, hopelijk blijft dat zo :) ...
voor degene die geïntresseerd zijn: Louis Widmer deo-crème...

bonne chance!!
Mariekus
Beekje
Beekje
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 23:06
Contacteer:

Mariekus

Bericht door Mariekus »

Ik ben wel benieuwd naar die Freiter...ik denk idd dat je onzeker wordt omdat je zweet en niet dat je zweet omdat je onzeker bent. Nu met deze benauwde dagen heb ik er ook extra veel last van, en dan vooral als ik bij mensen ben...in een stampvolle bus breekt het zweet me letterlijk uit, en dan vooral op mijn gezicht, en omdat ik dan denk: ohjee niet gaan zweten nu, dat ziet er ranzig uit, vooral bij een meisje, wordt het alleen maar erger!
Of als mensen me dan aan moeten raken...gisteren met turnen is er uiteraard iemand die je vangt bij moielijke dingen. Maar mijn rug en broekje (zelfsover mijn scheenbenen liepen straaltjes) waren echt drijfnat! Ik voelde me zo verschrikkelijk ongemakkelijk, het liefst was ik weggelopen en gestopt, maarja dat lijkt dan ook weer zo raar.
Wat zeg je dan in zo'n situatie tegen mensen?? Sorry, ik zweet nogal snel? ja duuuhhh dat hebben ze snel genoeg door!
Maar wat ik duidelijk wilde maken is dat de aanwezigheid van mensen bij mij wel invloed heeft op zweten. Gisteren zat ik in de trein met een oudklasgenoot. En ik was steeds over mijn gezicht aan het vegen om het zweet weg te halen. Stapt die jongen een station verder uit en vijf minuten later...geen zweet meer op mijn gezicht! (wel op mijn rug en oksels, maarja dat is al zo normaal geworden)
torilini
Beekje
Beekje
Berichten: 12
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 12:05
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Bericht door torilini »

DeJos schreef:Dag iedereen,

Ook ik herken het 'zweten in aangezicht' en de warme gloed over mijn lichaam. En dit komt zomaar aanzetten zonder dat ik het verwacht. Volgens mij is het niet stoppen van dat zweten daarna wel 100% een psychisch probleem.
Nu ben ik naar een dermatoloog geweest en die heeft mij een deo-crème gegeven voor op mijn voorhoofd en neus. Ik was echt tevreden met het resulataat: gaf een fris gevoel in gezicht, waardoor ik soms helemaal niet ging zweten en anders , wanneer die warme gloed weer kwam gewoon eve aan mijn gezicht moest voelen dat droog was en besefte dat er niets te zien was.
Die crème heeft dus veel aan mijn zelfvertrouwen gedaan, want als ik het weer te warm krijg trek ik mij er gewoon niets van aan, blijf ik gewoon doen wat ik bezig was (praten of wat dan ook) en na een poosje besef ik dat het gewoon voorbij is.
Ik weet niet of ik hiermee mensen help, misschien hebben velen al crèmes geprobeert, maar ik vond het gewoon mijn plicht om dit even te zeggen. Mij heeft het zeker ENORM geholpen, hopelijk blijft dat zo :) ...
voor degene die geïntresseerd zijn: Louis Widmer deo-crème...

bonne chance!!
Bedankt voor de Tip DeJos. Is die creme overal te koop? Ik ga hem proberen. Misschien helpt hij bij mij ook. Ik denk dat jij ook precies doet wat je moet doen. Gewoon door gaan met waar je mee bezig was. Dat probeer ik ook, maar soms denken mensen dat ik ziek wordt en flauw ga vallen ofzo. En dan wordt de aandacht er weer zo aop gevestigd dat het weer erger wordt. Na dat soort momenten merk ik dat ik helemaal uitgeput ben. Dat vergt zoveel energie om daar mee om te gaan.

Bedankt in ieder geval voor je reactie.

Torilini
torilini
Beekje
Beekje
Berichten: 12
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 12:05
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Re: Mariekus

Bericht door torilini »

Mariekus schreef:Ik ben wel benieuwd naar die Freiter...ik denk idd dat je onzeker wordt omdat je zweet en niet dat je zweet omdat je onzeker bent. Nu met deze benauwde dagen heb ik er ook extra veel last van, en dan vooral als ik bij mensen ben...in een stampvolle bus breekt het zweet me letterlijk uit, en dan vooral op mijn gezicht, en omdat ik dan denk: ohjee niet gaan zweten nu, dat ziet er ranzig uit, vooral bij een meisje, wordt het alleen maar erger!
Of als mensen me dan aan moeten raken...gisteren met turnen is er uiteraard iemand die je vangt bij moielijke dingen. Maar mijn rug en broekje (zelfsover mijn scheenbenen liepen straaltjes) waren echt drijfnat! Ik voelde me zo verschrikkelijk ongemakkelijk, het liefst was ik weggelopen en gestopt, maarja dat lijkt dan ook weer zo raar.
Wat zeg je dan in zo'n situatie tegen mensen?? Sorry, ik zweet nogal snel? ja duuuhhh dat hebben ze snel genoeg door!
Maar wat ik duidelijk wilde maken is dat de aanwezigheid van mensen bij mij wel invloed heeft op zweten. Gisteren zat ik in de trein met een oudklasgenoot. En ik was steeds over mijn gezicht aan het vegen om het zweet weg te halen. Stapt die jongen een station verder uit en vijf minuten later...geen zweet meer op mijn gezicht! (wel op mijn rug en oksels, maarja dat is al zo normaal geworden)
Mariekus,
met sporten moet je je er niet druk om maken. Dan kun je met een gerust hart je handdoek pakken en ff deppen. In andere gelegeheden is dit gewoon lastiger, zoals je zelf al gemerkt hebt. Neigt dan meer naar sociale fobie of een of ander faalangst.

Wat Freiters probeert te stimuleren is je die situaties voor de geest te halen waar je bang voor bent en deze in zo gedetailleerd mogelijk voor te stellen met kleuren en je omgeving etc. Dan voel je je gemakkelijker worden. Af en toe weg kijken van je omgeving. Schuin omhoog een beetje nadenkend. Niet proberen te staren maar je hoofd goed van links naar rechts bewegen en je omgeving goed observeren. Het helpt een beetje. En wij kunnen alle tips van iedereen gebruiken dus misschien heb je er wat aan.

gr Torilini
TomH
Oceaan
Oceaan
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 12:19
Contacteer:

Re: Mariekus

Bericht door TomH »

Mariekus schreef:gisteren met turnen is er uiteraard iemand die je vangt bij moielijke dingen. Maar mijn rug en broekje (zelfsover mijn scheenbenen liepen straaltjes) waren echt drijfnat! Ik voelde me zo verschrikkelijk ongemakkelijk, het liefst was ik weggelopen en gestopt, maarja dat lijkt dan ook weer zo raar.
Wat zeg je dan in zo'n situatie tegen mensen?? Sorry, ik zweet nogal snel? ja duuuhhh dat hebben ze snel genoeg door!
Tijdens het sporten vind ik het absoluut niet erg om te zweten. Sterker nog, zo krijg ik eerder meer het idee dat mensen zien dat ik ook echt aan het sporten ben! :) Ik ben nu een jaar aan het hardlopen en als ik klaar ben met hardlopen ben ik zeiknat van het zweet maar dat kan me dan echt niets interesseren. Tis juist bij die gelegenheden waarbij je niet wilt zweten dat het extra lastig is.
DeJos
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: do 08 sep 2005, 14:39
Contacteer:

Bericht door DeJos »

Voor die crème, torilini, ik had hem bij de dermatoloog gekrege, en die zei dat het normaal ook in alle apothekers te vinden is. Zeker proberen!
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door Angela »

Hoi Mariekus,
ik kan me goed voorstellen dat je er last van hebt bij turnen! Toen ik vroeger nog turnde gleed ik altijd met mijn handen van de ringen af en in die korte kleren heb je niets om het zweet mee op te vangen. Bij mij loopt het ook vak in stralen van mijn scheenbenen af en ik kan me voorstellen dat het een rotidee is dat anderen je daar dan aan moeten raken. Kan je niet een langere broek aandoen? Of een legging met daarover een kort broekje? Zie je ook wel vaak. Veel succes ermee!
Groetjes, Angela
Mariekus
Beekje
Beekje
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 23:06
Contacteer:

Bericht door Mariekus »

Bedankt voor al jullie reacties...zweten bij sport vind ik normaal ook niet erg, alleen wel als iemand me moet aanraken inderdaad. Ik heb vaak ook het idee dat ik meer zweet omdat ik wat gezetter ben...en dat mensen dan denken, gatver moet je die dikke zien, die heeft het zweet over de benen lopen!! (terwijl ik echt niet dik ben hoor)
maat zijn er ook slanke mensen of in ieder geval mensen met een normaal BMI op deze site? Want over het algemeen lees ik wel vaak reacties waarin mensen ook zeggen dat ze last hebben van enig overgewicht....
Plaats reactie