Is er een kansje dat het minder word?

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
ivory beach
Beekje
Beekje
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 31 aug 2009, 16:00
Contacteer:

Is er een kansje dat het minder word?

Bericht door ivory beach »

:? Nou ehmm, kheb dus een beetje een domme vraag, maar ehmmm... nou ik d8 dus, misschien gaat t wel over op een bepaald moment, ik ben nu 14, en ik heb het nu zo ong. een jaar, dus ik dacht dat het misschien over zou gaan alsk dan uit de puberteit ben ofzo :roll: Iemand enig idee?? :O

- Ivory
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Is er een kansje dat het minder word?

Bericht door Thijs »

Hoi,

bij mij begon het toen ik 15 was... ik ben nu 35 en heb het nog steeds.....

Er zijn geen echte onderzoeken naar gedaan maar je schijnt het ineens te krijgen en het kan ook ineens weer weg gaan. Maar reken er maar niet op.

Ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb nog nooit een verhaal gehoord van iemand die er ineens helemaal vanaf is gekomen.

Groetjes Thijs
Ach
Rivier
Rivier
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 27 mar 2006, 23:01
Contacteer:

Re: Is er een kansje dat het minder word?

Bericht door Ach »

Bij mij begon het op mijn twaalfde. Nu ben ik 33. Ik kan niet echt zeggen dat het in die tijd minder is geworden. Maar kan wel zeggen dat ik er veel beter mee ben gaan leven. En het overgrote deel van al die jaren kende ik dit forum nog niet eens en zat ik altijd met mijn gedachten dat ik een of andere vreemd iemand ben. Nooit wat gemerkt van anderen die het probleem hadden (en er goed op gelet!). Daar ik zeker niet de enige ben, mag ik veilig concluderen dat anderen het prima hebben weten te verbergen en er prima mee weten te leven.

Dat gaan de meesten van ons ook prima lukken, denk ik, hoe moeilijk het soms ook wel eens kan zijn. Het is ook de enige goede oplossing; zoeken naar een manier waarbij het voor jou goed genoeg te maskeren is en tegelijk voor jou doenlijk is zo je leven te leiden.
ivory beach
Beekje
Beekje
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 31 aug 2009, 16:00
Contacteer:

Re: Is er een kansje dat het minder word?

Bericht door ivory beach »

das balen :(
anonymaus
Druppel
Druppel
Berichten: 9
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 01:33
Contacteer:

Re: Is er een kansje dat het minder word?

Bericht door anonymaus »

Ik ben er overheen.
Heb gezweet als een otter van m'n 29e tot vorig jaar. (47)
Hoge bloeddruk was denk ik de oorzaak, daar heb ik medicijnen voor sinds een jaar.
Sindsdien voel ik me een stuk beter.
Maar dat is niet alleen de oplossing, want de oorzaak zit echt ook voor een stuk tussen de oren.
Na een aantal keren zweten (oorzaak?) creeer je een fobie van jewelste, daar kun je jaren last van hebben.
Die zorgt zelf voor het zweten, daar hoef je niets voor te doen.

Ik kan stellen dat ik momenteel droog ben (zweten billen, voorhoofd), bij inspanning zweet ik nog steeds wel maar ik maak me er niet meer druk om.
Ik heb vergaderingen jaren gemeden, vanwege zwetende billen.
Momenteel zit ik overal weer bij, dan moet het maar zweten, en met die instelling gaat het juist prima.
En dan word je weer zekerder, en dat is weer een self fullfilling prophecy de goede kant uit.

Ik slik nu een jaar medicijnen om de bloeddruk op een normaal niveau te krijgen, dat helpt.
Ik voel me een stuk beter, ik heb het regelmatig thuis ronduit koud (vroeger was ik het kacheltje)
Eindelijk, na 20 jaar, kom ik terug in mijn normale doen, raak ik van dat iiritante zweten af, al is het nog niet helemaal weg, maar zweten is normaal, dus dat moet je accepteren.
Navadij
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 19:28
Contacteer:

Re: Is er een kansje dat het minder word?

Bericht door Navadij »

denk wel dat je gelijk kunt hebben dat het tussen je oren kan zitten...
anonymaus
Druppel
Druppel
Berichten: 9
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 01:33
Contacteer:

Re: Is er een kansje dat het minder word?

Bericht door anonymaus »

Navadij schreef:denk wel dat je gelijk kunt hebben dat het tussen je oren kan zitten...
Ik weet het wel heel zeker.
Ik weet nog heel goed wanneer dat zweten begon, je maakt je druk om niks en voor je het weet maak je je 20 jaar druk om niks.
Ik wil de problemen niet baggetaliseren, want per slot van rekening heb ik er ook ruim 20 jaar echt last van gehad.
En dan kom je vanzelf in een sociaal isolement. Dan praten we over een fobie.
Erg goed dat er wel een forum is waar we er over kunnen praten. Want je bent dus niet de enige. (heb ik ook jaren gedacht)

Gelukkig heb ik een vrouw die begrijpend is en mijn probleem ook uiteindelijk terugbrengt tot de kleine proportie waar ie hoort.
Zij begrijpt mij en maakt zich nergens druk om, dat heeft zeker geholpen.
Maar zonder medicijnen tegen hoge bloeddruk was ik nu waarschijnlijk nog het kacheltje wat ik de afgelopen jaren was.
En dan blijf je geestelijk wel in hetzelfde cirkeltje draaien, jaar na jaar.

Ik ben blij dat ik er uit ben (uit die cirkel) en dat ik nu eindelijk besef dat het voor een groot gedeelte tussen je oren zit.
Er blijven momenten dat ik nog best zweet, maar die kan ik nu wel beheersen omdat ik me er niet meer druk over maak.
Dat is denk ik wel the magic word, je moet je er niet meer "druk over maken"
Deo gratias
Plas
Plas
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 18 sep 2006, 19:14
Contacteer:

Re: Is er een kansje dat het minder word?

Bericht door Deo gratias »

@ anonymous:

Dus als ik het goed begrijp heb je 20 jaar overmatig gezweet door een te hoge bloeddruk? En nu ben je er vanaf door een medicijn tegen hoge bloeddruk? En dan beweer je dat het probleem voor een deel tussen de oren zit? Dat is vast een beetje waar, maar jouw verhaal lijkt eerder het tegenovergestelde aan te tonen!

Je schrijft: "Ik kan stellen dat ik momenteel droog ben, bij inspanning zweet ik nog steeds wel, maar ik maak me er niet meer druk om".
Nou, het zal nu 'je droog bent', niet moeilijk geweest zijn om je er niet meer druk over te maken.......
Ik denk niet dat het goed is om nu je zelf grotendeels van het probleem af bent (door een lichaamsgerichte therapie!) , anderen op te zadelen met de gedachte dat het 'tussen de oren' zit.
Ook heb je het over 'het accepteren van zweten', maar dat is natuurlijk erg makkelijk gezegd als je er zelf bijna geen last meer van hebt.

Ik zou het persoonlijk zinvoller vinden als je wat meer verteld over het medicijn dat je blijkbaar met veel succes gebruikt, daar kunnen andere lezers van dit forum misschien nog wat wat van leren.

Groet!

DG
anonymaus
Druppel
Druppel
Berichten: 9
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 01:33
Contacteer:

Re: Is er een kansje dat het minder word?

Bericht door anonymaus »

Deo gratias schreef:@ anonymous:

Ik zou het persoonlijk zinvoller vinden als je wat meer verteld over het medicijn dat je blijkbaar met veel succes gebruikt, daar kunnen andere lezers van dit forum misschien nog wat wat van leren.

DG
Deo, ik ga hier geen medicijnen opnoemen die je toch niet zomaar krijgt.
Als je last hebt van hoge bloedruk ga je naar je dokter, die schrijft de medicijnen voor.
Ik beschrijf alleen wat ik 20 jaar en daarna meemaak.
Zal jou niet helpen maar ik schreef het ook niet voor jou.
Ik schrijf het voor iedereen, er zijn uitwegen.
anonymaus
Druppel
Druppel
Berichten: 9
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 01:33
Contacteer:

Re: Is er een kansje dat het minder word?

Bericht door anonymaus »

Deo gratias schreef:@ anonymous:

Dus als ik het goed begrijp heb je 20 jaar overmatig gezweet door een te hoge bloeddruk?
DG
En dat, Deo gratias, is nog maar de vraag.
Want 20 jaar geleden was ik een stuk jonger. Die bloedruk zal vast niet zo hoog geweest zijn.
Dus zal er ook wat anders meegespeeld hebben.
Deo gratias
Plas
Plas
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 18 sep 2006, 19:14
Contacteer:

Re: Is er een kansje dat het minder word?

Bericht door Deo gratias »

anonymaus schreef:
Deo gratias schreef:@ anonymous:

Ik zou het persoonlijk zinvoller vinden als je wat meer verteld over het medicijn dat je blijkbaar met veel succes gebruikt, daar kunnen andere lezers van dit forum misschien nog wat wat van leren.

DG
Deo, ik ga hier geen medicijnen opnoemen die je toch niet zomaar krijgt.
Als je last hebt van hoge bloedruk ga je naar je dokter, die schrijft de medicijnen voor.
Ik beschrijf alleen wat ik 20 jaar en daarna meemaak.
Zal jou niet helpen maar ik schreef het ook niet voor jou.
Ik schrijf het voor iedereen, er zijn uitwegen.
Anonymaus, uiteraard moeten mensen voor medicijnen die niet vrij verkrijgbaar zijn (dus 'op recept') langs de huisarts. Maar een 'zweter' moet wel de naam van een middel weten om met de huisarts te kunnen bespreken of het misschien een oplossing is. Juist omdat het een middel 'op recept' is, kun je het zonder risico noemen. (Het topic 'tabletten' in dit forum gaat bijna alleen maar over middelen op recept.)
Dat het een middel is tegen hoge bloeddruk is niet echt van belang, zo is het door zweters veelgebruikte Oxybutynine een middel tegen blaasklachten. Bij de behandeling van overmatig zweten moeten we het (helaas) juist hebben van bijwerkingen van medicijnen tegen andere kwalen.
Jij hebt met jouw middel tegen hoge bloeddruk misschien wel een interessante ontdekking gedaan! En daarom zou het goed zijn om de naam van jouw geneesmiddel hier op het forum te noemen.
(overigens is het gebruik van bloeddrukverlagende middelen bij overmatig zweten niet onbekend, maar omdat er veel verschillende medicijnen voor deze aandoening bestaan, zou jouw bijdrage toch waardevol zijn!)

Groet!

DG
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Is er een kansje dat het minder word?

Bericht door Angela »

Ik zit even dit topic te scannen. Ik moet zeggen dat ik zelf wel enigszins geloof dat een heel groot deel van het zweten tussen de oren zit. Ik zweet vanaf mijn vroegste herinnering tot aan nu echt overmatig veel (ik ben nu 27). Er staat zelfs nog ergens een foto van mijn broek op het forum, waarop je duidelijk kan zien hoeveel vocht ik wel niet kwijt ben geraakt na een bezoekje aan de kapper (doorweekte vochtplek van mijn rug tot aan mijn knieholten). Ik zweet nog steeds heel erg veel maar heb een paar jaar geleden besloten om me er niet al te druk meer om te maken en dat heeft me echt enorm geholpen. Doordat ik het zelf veel meer accepteer is het al een stuk minder geworden. Bij het minste geringste stressen komen er al stresshormonen vrij die het zweten stimuleren en zo kom je echt in een vicieuze cirkel terecht. Ik merkte ook altijd dat ik bij zweetaanvallen veel oppervlakkiger ging ademhalen, min of meer hyperventileren. Dat doe ik trouwens nog steeds wel eens maar ik merk wel dat het dan heel erg helpt om rustig over de buik adem te halen. Dan wordt de zweetaanval een stuk minder heftig. En dan maar hopen dat er ooit nog iets komt dat de rest van het zweten weg neemt want ik zweet nog wel dusdanig veel dat mijn dekbed bijvoorbeeld elke ochtend kleddernat is... En ik zou ook wel eens open schoenen of slippers aan willen in de zomer! ;)
anonymaus
Druppel
Druppel
Berichten: 9
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 01:33
Contacteer:

Re: Is er een kansje dat het minder word?

Bericht door anonymaus »

@Deo Gratias

Daar heb jij dan weer gelijk in, deze middelen zijn idd alleen via recept te krijgen (als het goed is)
Ik gebruik de volgende bloeddrukverlagers: Metoprololsuccinaat Sandoz retard 50 (1 per dag) en Co-Diovan 160/12.5 (1x per dag)
Hier heb ik prima baat bij.
Het zweten is niet weg maar nu meestal alleen nog bij inspanning, maar veel belangrijker!!, ik ben een drempel over qua sociale zekerheid.
En dat laatste is een self-forfilling prophecy. Als je je zekerder voelt, zweet je vanzelf minder. Cool :)
marike
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: do 08 apr 2010, 20:34
Contacteer:

Re: Is er een kansje dat het minder word?

Bericht door marike »

Als je kijkt in de pdf file van Dr. Raymakers zal je zien dat dit een van de eerste middelen is die ze normaal uitproberen om het transpiratie probleem aan te pakken.

Sinds verleden week vrijdag ben ik ook op dit medicijn gezet, terwijl ik geen hoge bloeddruk heb. Maar hierbij gaat het dus om de "bijwerking"van het medicijn, het verminderen van de transpiratie.
Plaats reactie