Uw mening gevraagd!!

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Scholierevwo6
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 20:37
Contacteer:

Uw mening gevraagd!!

Bericht door Scholierevwo6 »

Hallo allemaal!
Wij (Eva en Arlette) zijn nieuw op dit forum en zouden graag wat meer willen weten over hoe mensen het ervaren om hyperhidrosis te hebben. Voor school moeten we namelijk een profielwerkstuk maken en ons onderwerp is hyperhidrosis.
Dit forum heeft ons al veel geholpen, maar we zouden nog graag wat meer willen weten over de patientenbeleving van deze aandoening. Uit ons onderzoek is naar voren gekomen dat veel mensen het moeilijk vinden om openlijk te praten over het feit dat ze last hebben van overmatig transpireren. We hopen via dit forum toch nog wat persoonlijke ervaringen te kunnen verzamelen. Alvast bedankt voor jullie medewerking!

1 Wat is uw persoonlijke beleving van het hebben van hyperhidrosis?
2 Hoe reageren naasten op het feit dat u last heeft van hyperhidrosis?
3 Heeft u het idee dat u wordt benadeeld door het feit dat u last heeft van hyperhidrosis en zo ja hoe?
Moobje
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: do 22 jan 2009, 23:58
Contacteer:

Re: Uw mening gevraagd!!

Bericht door Moobje »

Dag dames,

Ik ben zelf een 'nieuweling' mbt dit probleem, maar heb na een korte maand tijd al ondervonden hoe lastig dit kan zijn (voornamelijk voor mezelf).

1 Wat is uw persoonlijke beleving van het hebben van hyperhidrosis?
Dit is een hele moeilijke, ik vind het zelf erg frustrerend, maar weet ook niet wat ik er mee aan moet. Naast thuis weet men eigenlijk niet dat ik hier last van heb omdat ik zelf ook nog niet weet wat het nou precies inhoudt.

2 Hoe reageren naasten op het feit dat u last heeft van hyperhidrosis?
Mijn moeder schrok hoe erg ik er mee zat, ik heb dikwijls aangegeven dat ik het me enorm frustreer over het probleem en eigenlijk gelimiteerd ben aan zwarte kleding (blij dat ik een oldschool rocker ben in dit opzicht). Mijn broer snapt het wel, maar koppelde het aan de familie (er zit wel wat van zweten in de genen, maar niet zo erg) en mijn zusje weet het wel maar geeft er geen reactie op.
Over het algemeen reageren mensen niet echt geschokt die het 'merkten'. Een goedgeplaatste opmerking doet al snel goed, maar ik weet dat ik er op dit moment zelf niets aan kan doen dus reageer ook redelijk neutraal.

3 Heeft u het idee dat u wordt benadeeld door het feit dat u last heeft van hyperhidrosis en zo ja hoe?
Nog niet ondervonden.

Hoop dat jullie hiermee vooruit kunnen, alvast veel succes gewenst!


Groeten,

Mark
Scholierevwo6
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 20:37
Contacteer:

Re: Uw mening gevraagd!!

Bericht door Scholierevwo6 »

Heel erg bedankt voor deze eerste reactie!
We waarderen het echt dat u bereid bent dit met ons te delen!
Het helpt ons heel erg met ons onderzoek :D

Bedankt!
OkraMau
Waterval
Waterval
Berichten: 176
Lid geworden op: ma 05 mei 2008, 16:15
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Uw mening gevraagd!!

Bericht door OkraMau »

ook hier wa hulp:

1 Wat is uw persoonlijke beleving van het hebben van hyperhidrosis?
Zwaar irriterend, heeft in het verleden (voordat ik dit forum leerde kennen en enkele oplossingen heb gevonden) vaak tot depressiebuien geholpen, agressiebuien etcetera.
En vooral ook vervelend qua autorijden/fietsen/gamen...
En fijne elektronica bezwijkt onder het vocht...

2 Hoe reageren naasten op het feit dat u last heeft van hyperhidrosis?
Verschillend, er zijn mensen die vinden dat ik me aanstel, want "iedereen zweet wel eens een keertje" maar gelukkig zijn er ook mensen die het begrijpen, en met me mee leven.

3 Heeft u het idee dat u wordt benadeeld door het feit dat u last heeft van hyperhidrosis en zo ja hoe?
Door de mensen die het aanstellerig vinden wel ja.
Scholierevwo6
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 20:37
Contacteer:

Re: Uw mening gevraagd!!

Bericht door Scholierevwo6 »

Heel erg bedankt voor deze reacties!
We willen anderen toch ook nog vragen om alstublieft te reageren!
We hebben over een paar weken onze presentatie en het zou super zijn als we met voorbeelden(anoniem natuurlijk)
de luisteraars kunnen laten horen wat voor een enorm effect deze aandoening heeft op levens.
We hopen zo vooral ogen te openen bij anderen, omdat veel mensen veels te licht denken over het overmatig zweten.

Alvast bedankt!!!
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Uw mening gevraagd!!

Bericht door Angela »

Heyhey,

bij deze dan ook mijn aandeel! :)

1 Wat is uw persoonlijke beleving van het hebben van hyperhidrosis?
Toen ik jong was begon het zweten bij mij, voornamelijk aan de handen en voeten. Dit was toen al erg confronterend als bijvoorbeeld vriendjes en vriendinnetjes mijn hand niet wilden vasthouden. Uitgerekend in de puberteit werd het erger en kreeg ik ook erg last van zweten onder mijn oksels en op andere plekken. Toen heb ik helemaal opnieuw moeten leren hiermee om te gaan en ben ik hier ook erg depressief van geweest. Ik dacht er zelfs af en toe over om er dan maar 'een einde aan te maken', om even te laten zien hoe ingrijpend zoiets kan zijn! Je wilt net als je leeftijdsgenoten leuke, gekleurde kleding aan maar dat kan niet. In de klas is je hele schrift drijfnat als je iets op wilt schrijven. Je krijgt vriendjes die je hand vast willen houden of een arm over je kleffe rug willen slaan. Bijbaantjes waarbij ik met mijn handen moest werken (zoals geld teruggeven aan de kassa of cadeaus inpakken) of waarbij je gekleurde werkkleding aan moest deed ik niet. Het zweten werd met de jaren steeds erger, zo erg dat ik nu over mijn hele lichaam soms kledddernat ben. Gelukkig heb ik wel geleerd er mee om te gaan en dat gaat dan ook steeds beter. Inmiddels laat ik het mijn leven niet meer beïnvloeden (al kan ik me er nog wel soms rot over voelen natuurlijk) en ben ik er ook naar de buitenwereld eerlijk over. Hierdoor merk ik dat het zweten ook al afneemt al heb ik soms in de zomer bijvoorbeeld nog wel heel erg nare momenten als ik heel veel zweet. Het is nu gewoon een heel vervelend iets waar je wel mee om moet leren gaan als je gelukkig wilt worden/blijven.

2 Hoe reageren naasten op het feit dat u last heeft van hyperhidrosis?
De meeste mensen reageren heel erg goed op de HH. Dat komt ook omdat ik er altijd eerlijk over vertel als iemand er om vraagt of er iets van zegt. Dan leg ik ook uit dat het heel vervelend is enzo. Mijn vriendinnen zijn altijd bereid om even te kijken of ik geen natte plekken achterop mijn broek heb ik als ik opsta en als ik bij één van hen thuis onverhoopt een onverwachte aanval krijg mag ik altijd een handdoekje lenen :). Ook met winkelen denken ze altijd met me mee wat voor kleren ik kan kopen. Vriendjes hebben er ook nooit echt moeilijk over gedaan. Ik heb 7 jaar een relatie gehad en hij maakte er wel vaak grappen over maar volgens mij heeft het hem verder nooit gestoord. Nu ik vrijgezel ben vertel ik jongens er natuurlijk niet meteen over dus ik moet nog afwachten hoe het nu weer gaat als ik weer iemand ontmoet maar al mijn ex-vriendjes accepteerden het altijd. En als ze het niet accepteren zijn ze ook geen goede keus voor mij ;). Er blijven natuurlijk wel altijd mensen die onnadenkend kwetsende opmerkingen kunnen maken maar goed, dat hou je met alles! Het meest vervelende vind ik dan, de zo herkenbare onder HH'ers, opmerking; "Ach, we zweten allemaal wel eens, ik heb er zelf ook veel last van.".

3 Heeft u het idee dat u wordt benadeeld door het feit dat u last heeft van hyperhidrosis en zo ja hoe?
Ik heb wel eens met sollicitaties of stages gehad dat ze dachten dat ik heel zenuwachtig was omdat ik heel erge zweethanden had. Dan denken ze al gauw dat je minder competent bent dus zorg ik er altijd voor dat ik dit uitleg dat dit niet wordt veroorzaakt (weliswaar wel beïnvloed) door zenuwen. Verder kies ik ook niet snel dingen uit waarbij ik weet dat de HH last gaat geven dus heb ik ook niet echt het idee dat ik benadeeld wordt al hou je natuurlijk op die manier wel een beperktere keuze als het gaat om banen en bijvoorbeeld sporten die je wilt beoefenen. Al met al vind ik het heel vervelend om dit te hebben maar zoals ik al min of meer zei; ik ben nog steeds heel erg blij met mijn leven.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben! Het is in ieder geval fijn dat jullie hier aandacht aan besteden! Ik denk dat het wel belangrijk is dat jullie 'ons' niet neerzetten als slachtoffers/zieken/patiënten. We zijn gewoon mensen (dat klinkt een beetje vreemd :)) die last hebben van iets, zoals ieder mens wel last heeft van iets. Veel succes ermee! Laten jullie weten hoe het is afgelopen?

Groetjes, Angela

P.S. De scriptie die mijn vriendin en ik over dit onderwerp hebben gemaakt staat ook op dit Forum, misschien hebben jullie er iets aan!
Sfi
Druppel
Druppel
Berichten: 8
Lid geworden op: do 05 mar 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Uw mening gevraagd!!

Bericht door Sfi »

Hoi,

Ik wilde even weten of het nog niet te laat is om te reageren..?
Scholierevwo6
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 20:37
Contacteer:

Re: Uw mening gevraagd!!

Bericht door Scholierevwo6 »

Hallo allemaal!
Even een heel laat nieuwtje, maar met de examens en al is het vrij druk geweest voor ons. We hebben onze presentatie en ons werkstuk klaar! De presentatie ging heel goed, we hebben er ons best gedaan de mensen te laten merken wat hyperhidrosis nou eigenlijk is en wat voor een effect het wel niet heeft. De reacties hierop waren positief, veel mensen hadden er nog nooit van gehoord en vonden het erg interessant te horen wat deze aandoening nou eigenlijk inhoudt.
Ondertussen hebben we ook het resultaat gekregen, we hadden niet alleen een G voor ons stuk, ook hadden we het beste werkstuk van ons profiel bij ons op school!
We willen jullie allemaal bedanken voor de hulp, de eigen ervaringen hebben het voor de luisteraars en lezers een stuk duidelijker gemaakt wat voor een effect hyperhidrosis heeft op een leven.

Bedankt!!!
Plaats reactie