NIEUW!! HH is een gevolg van overactivatie BETA 2

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

paul
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 30 nov 2008, 00:44
Contacteer:

NIEUW!! HH is een gevolg van overactivatie BETA 2

Bericht door paul »

Misschien hebben we hier iets aan. Ik zou het fijn vinden als meer mensen deze lijn van denken voor zichzelf gaan uitwerken om zo ervaringen te kunnen delen. De relatief nieuwe wetenschap die ik hieronder beschrijf heeft dringend behoefte aan gegevens voor de databank. Er zijn nog weinig ervaringen met HH patienten. De trainingen heb ik van mijn zorgverzekeraar vergoed gekregen. Ik moet wel zeggen dat ik bij een arts / orthopedagoog in behandeling ben geweest. Dus neem eerst even contact op met je zorgverzekeraar als je van plan bent om met feedbacktraining te starten.

HH is per definitie een neurologische overreactie. Allerlei middeltjes en reparaties als iontoforese, botox en sympathectomie, etc. pakken de klachten aan maar niet de oorzaak. Ik heb als HH patient, handen en voeten, mijn neurologie laten testen en wat blijkt is dat ik zeer gezond ben. TE gezond zelfs. Het onderzoek bij een neuroloog leert dat mijn systeem zeer goed reageert op allerlei reflexen, bewust en onbewust. Dus ook in spannende situaties die eigenlijk helemaal niet zo spannend zijn, situaties die zelfs ontspannend zijn maar die bijvoorbeeld wel aandacht, oplettendheid, alertheid of concentratie vragen. Het wordt ook wel overarousal genoemd. Het proces dat tot uiting komt in HH is feitelijk een heel gezonde manier van reageren want het is een alertheidsreactie. Deze, laten we het " alertheidsystemen " noemen, zijn in een proces van vaak jaren versterkt wat we ook wel geconditioneerd noemen. De amygdala (http://nl.wikipedia.org/wiki/Amygdala) is de verantwoordelijke neuronenkwab, een soort stresswachter. Deze is feitelijk te gevoelig afgesteld. Het eerste wat je lichaam doet in situaties van overarousal is een lichamelijke vegetatieve reactie afgeven: rode vlekken in de hals, blozen, verwijde pupillen, koude rilling, water in de mond, zweten, etc. Ieder gezond mens zou in feite deze reacties moeten herkennen bijvoorbeeld bij schaamte, verlegenheid, angst, stress, etc. alleen is bij de ene persoon een bepaalde reactie geconditioneerd (vanzelfsprekend geworden) die bij een andere persoon helemaal niet voorkomt maar die heeft last van een heel andere vegetatieve reactie. Zweetklieren worden gestimuleerd door het sympathische systeem, dat acetylcholine als neurotransmitter gebruikt. Door allerlei conditioneringen is dat systeem overactief in bepaalde situaties. Soms zo erg dat als je denkt aan een hand geven dat deze al koud, klam, warm of klef wordt voordat je iemand ontmoet hebt. De meest bekende reactie is het krijgen van rode wangen.

Dit leer de neurologie mij dus allemaal. Een bezoek aan een osteopaat overigens kan ook interessante inzichten in je fysiologie opleveren.

Ik heb geprobeerd om mijn eigen emotionele proces te analyseren en dit is wat ik herken en in verband kan brengen met HH.
Ik heb de neiging om uitdagingen te zoeken zowel fysiek avontuurlijk maar ook theoretisch. Ik vind het leuk om zaken kritisch te bekijken en ik heb moeite met alles zomaar te accepteren als een feit. Dat maakt mij een vooruitstrevend type mens en in bepaalde, met name zakelijke omgevingen, een apart mens. De behandelend neuroloog vroeg mij of ik een nerveus persoon was maar dat kan ik niet van mijzelf zeggen. Wel een grensverleggend persoon die graag overtuigend over wil komen. Daar zit wel een emotioneel dilemma omdat ik de behoefte heb aan waardering en een evenwichtige omgeving. De neuroloog kon mij verder niet helpen maar adviseerde mij om in deze richting wel verder onderzoek te blijven doen. Dat heb ik gedaan en ik ben bij neurofeedback en biofeedbacktrainingen uitgekomen. Inmiddels heb ik 20 trainingen gehad en de willekeur van HH klachten is er nu wel uit maar ik ben (nog) niet van de klacht zelf af. Ik kan dus nu de situaties benoemen waarin de HH klacht zich voordoet en dat is bijna altijd in sociale situaties waar ik serieus of geconcentreerd bezig ben. Ik heb niet meer te pas en te onpas last van HH en het lijkt minder erg te zijn geworden. Ik ben dus op de goede weg maar nog niet tevreden met het eindresultaat.

De eerste neurofeedbacksessie (http://www.biometrischcentrum.nl) leert mij dat mijn beta2 een overactivatie kent. Zie ook http://www.braindynamicseurope.com/bd-neurofeedback.htm en http://www.youtube.com/watch?v=t6XeCwFQrCA en http://nl.wikipedia.org/wiki/Neurofeedback.

Deze hersengolven worden gemeten in een neurofeedbacksessie:

These commonly seen rhythms (Arousal States) are:

Delta- 0-4- sleep
Theta 4-7.5- drowsy-zone out
Alpha 7.5-12.5- relaxed feelings
(Mu- 9-11- rhythm)
SMR 12.5-15-sensory motor rhythm
Beta 1 - 15-20 concentrated thought

Beta 2 - 20-26- intense thought, anxiety (bij mij is deze tijdens neurofeedback training ongeveer 3 en buiten trainingen overactief namelijk tussen 6 en 10 en dat lijkt de veroorzaker te zijn van allerlei klachten en bij mij is dat zeer lokale Hyperhidrosis aan mijn handen vooral. Echte hoge scores kunnen ook voorkomen maar dus niet bij mij. Er is blijkbaar weinig nodig om HH te 'triggeren'.)

Beta 3 &endash;26-35- pain, agitated thought
Gamma 38-42- "Ah ha !", integrated memory

Bron: http://www.innernet.net/doco/sjo/neurofeedback.html

Het laatste wat ik ik gehoord heb van mijn arts/trainer is dat bij metingen bij vrouwen in de overgang, die overmatig zweten, ook de beta 2 golf overactief is. Er is dus duidelijk een verband te vinden tussen beta 2 en zweten.

Ik hoop dat we een aanleiding gevonden hebben die de moeite waard is om verder te onderzoeken. Graag leer ik jullie reacties kennen op het bovenstaande stuk.

Ik wens jullie allen veel sterkte en succes.

Paul
dientje
Zee
Zee
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 19:26
Contacteer:

Re: NIEUW!! HH is een gevolg van overactivatie BETA 2

Bericht door dientje »

Hallo Paul,

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hiernaar. voorheen zweette ik eigenlijk altijd, maar sinds de operatie alleen op mijn rug en dan vooral tijdens veel warmte en inspanning. Denk je dat biofeedback/neurofeedback mij ook kan helpen? En wordt het vergoed?
paul
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 30 nov 2008, 00:44
Contacteer:

Re: NIEUW!! HH is een gevolg van overactivatie BETA 2

Bericht door paul »

Dientje,

Ik heb verschillende demonstraties gezien van biofeedback en neurofeedback. Ik heb verschillende gesprekken gehad met de wetenschapper die medeverantwoordelijk is voor het ontwerp van de apparatuur. Hij werkt samen met grote universiteiten in het buitenland. Ik ben van mening dat deze wetenschap GEEN alternatieve zorg is maar een vrij exacte wiskundige wijze van meten, onderzoeken en begeleiden. Het is een jonge wetenschap maar groeit snel. Over onze aandoening is te weinig bekend dus zijn er nog geen of weinig onderzoeken gedaan en publicaties geschreven. Meer HH patienten moeten dus de weg gaan vinden naar neuro- en biofeedbacktrainers willen we de aandacht krijgen.

Mijn trainer is een arts/orthopedagoog en zodoende aangesloten bij vakverenigingen. Dat is wel een voorwaarde als je de trainingen vergoed wilt krijgen. Informeer hier naar voordat je afspraken gaat maken. Zoek een trainer die aangesloten is bij een erkende vakvereniging (zie websites zorgverzekeraars voor de lijst vakverenigingen en ). Ik heb inmiddels 20 trainingen gevolgd (1x per week, 45 minuten per training langzaam afbouwend naar 1x per twee weken, 1x per drie weken, etc. )en ik heb tot dusver nog alles vergoed gekregen van mijn zorgverzekeraar VGZ. De eerste voormeting en eerste training kost 60 euro en daarna kost elke training 40 euro.

Ik ben niet genezen maar mijn klachten zijn minder heftig. Voorlopig blijf ik nog even doorgaan. Het doet geen pijn, het is interessant en ik ben benieuwd naar wat het oplevert. Hyperhidrosis is simpelweg het (emotionele) gevolg van een zeer gevoelige thermostaat in je computer. Ik denk dat daar de sleutel voor ons probleem ligt. Je krijgt geen garanties, het kan misschien niets opleveren maar het is zeker het proberen waard.

Succes en groet,

Paul
dientje
Zee
Zee
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 19:26
Contacteer:

Re: NIEUW!! HH is een gevolg van overactivatie BETA 2

Bericht door dientje »

Hee Paul,

Wat fijn dat je zo snel reageert. Ik zal morgen contact op nemen met mijn huisarts hierover. Voorwaarde vind ik dat moet zijn dat het vergoed wordt (VGZ en IZZ, valt dan onder hetzelfde?)
Daarnaast sta ik zelf wel altijd open voor nieuwe dingen dus ik ben zeer benieuwd hiernaar. Ik zal je informatie meenemen naar de dokter. We keep in touch

Groeten,
Evelien
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: za 23 dec 2006, 12:33
Contacteer:

Re: NIEUW!! HH is een gevolg van overactivatie BETA 2

Bericht door Evelien »

Hallo !
Na het lezen van je artikel heb ik ook besloten contact op te nemen met mijn huisarts. Ik heb ruim een jaar intensieve therapie gevolgd en onderzocht wat de oorzaak van het zweten zou kunnen zijn. Ook hier werd mij geleerd dat je lichaam functioneerd als thermometer, en ik herken het inmiddels bij mezelf. Desondanks heb ik er nog steeds 'last' van en beperkt het me in mijn functioneren :oops: .
Ik hoop dat er nog meer mensen reageren op jouw artikel!

Vr gr Evelien
dientje
Zee
Zee
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 19:26
Contacteer:

Re: NIEUW!! HH is een gevolg van overactivatie BETA 2

Bericht door dientje »

Hallo Paul,

Ik ben bij de huisarts geweest en die heeft me doorverwezen naar Neurofeedback.
Toen ik secretaresse aan de lijn had vertelde ze me dat ze niet bekend is met Neurofeedback en overmatig zweten ( omdat dat biofeedback is??)
Kun jij me hier meer over vertellen?

Groeten,

( biofeedback krijg ik overigens niet vergoed tenzij het onder alternatieve zorg valt)
paul
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 30 nov 2008, 00:44
Contacteer:

Re: NIEUW!! HH is een gevolg van overactivatie BETA 2

Bericht door paul »

Hoi,

Ik ben maar wat vollediger dan alleen je vraag beantwoorden, Dientje, om jou en anderen wat meer inzicht te geven in deze materie. Tip die ik voor je heb: bel en email wat rond en verzamel veel info. Helaas heb ik (nog) geen succesverhalen voor je maar wellicht hebben de feedbacktrainers die wel voor je.

Ik weet dus ook niet of biofeedback succesvoller is bij HH patienten dan neurofeedback. Ik weet wel dat beide vormen van feedback hetzelfde willen bereiken.

Ik heb mijn huisarts overigens gepasseerd. Ik ben aanvullend verzekerd maar ik weet niet of dat DE voorwaarde is voor vergoeding. Ik heb een trainer gezocht die aangesloten is bij een vakvereniging of kwaliteitsregister. Ik heb daar rechtstreeks afspraken mee gemaakt. Zij is aangesloten bij de NVPA en voldoet aan de AGB code (http://www.agbcode.nl/help/Achtergrond_agb.htm) en dat wordt zonder problemen geaccepteerd door VGZ. Alle declaraties heb ik tot dusver zonder vragen of vertragingen vergoed gekregen. Toevallig ben ik in contact gekomen met neurofeedback maar het had net zo goed biofeedback kunnen zijn.

Biometrie is vrij technisch medisch maar omdat de uitvoering niet heel moeilijk te begrijpen is kan, denk ik, een alternatief geneeskundige hier ook mee aan de slag. Ik zou die, althans de huis-tuin-keuken hulpverlener die niet aangesloten is bij een vereniging of code, mijden als ik jou/jullie was maar dat is een persoonlijke keuze. Ik ken alleen maar professionals in de medische - en geestelijke hulpverlening die hier mee werken. Bovendien is mijn mening gekleurd want ik ben uitgekomen bij een van de ontwikkelaars (http://www.biometrischcentrum.nl) en daarna pas bij de hulpverleners.

Bij Biofeedback krijg je een sensor bevestigd aan je pols of oorlel omdat je hartslag gemeten moet worden. Biofeedback gaat uit van een hart-brein verbinding. Je krijgt een animatie te zien die jij met je ademhaling, je hartslag en in directe zin daarmee ook je breinactiviteit gaat beinvloeden. Hoe rustiger en gecontroleerder je dat doet hoe meer je lichaam leert om die (meer relaxte) staat over te nemen. Een goed boek hierbij is van Dr. David Servan - Schreiber getiteld " Uw brein als medicijn". Het is mij aanbevolen door een bevriende ostheopaat. Ik heb het met veel interesse uitgelezen. Zie o.a. http://www.bol.com/nl/p/boeken/uw-brein ... index.html Hier staat de biofeedback zeer goed in beschreven.

Ik heb een biofeedbacktrainer leren kennen die alle apparatuur thuis heeft staan. Zij werkt overdag als maatschappelijk werker en heeft de studie (training/cursus?) voor biofeedbacktrainer gedaan. Wellicht is het mogelijk om een consult onder de naam van maatschappelijk werk (of een andere vorm van door zorgverzekeraars geaccepteerde hulpverlening) vergoed te krijgen. Ik denk dat je die hulpverlener moet vinden die jou met het hulpmiddel van feedbacktechniek kan helpen in zijn/haar praktijk. Dat kan een ergotherapeut, een fysio, een maatschappelijk werker en zelfs een arts zijn.

Neurofeedback is veel directer. Met sensoren op je hoofd worden bepaalde hersengolven gedwongen om te werken aan het terugbrengen of opvoeren van activatie. Het doel is hetzelfde als biofeedback. Het duurt even voordat je door hebt wat met je gebeurt maar dat het interessant is kan ik je garanderen als je tenminste geinteresseerd bent in de werking van je lichaam.

Ik hoop dat je vooruit kunt met deze informatie. Veel succes met de feedbacktrainingen.

Groeten,
Paul
dientje
Zee
Zee
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 19:26
Contacteer:

Re: NIEUW!! HH is een gevolg van overactivatie BETA 2

Bericht door dientje »

Zo! Ik heb vandaag een intake gehad. Vooral toen ik begon over overregulatie was ze geinteresseerd. Ze zijn niet bekend met HH, maar ik heb wel ietsje meer lichamelijke en geestelijke klachten waar de Neurofeedback wrs ook wel bij kan helpen.
Ik ga binnenkort die scan doen Paul :)
dientje
Zee
Zee
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 19:26
Contacteer:

Re: NIEUW!! HH is een gevolg van overactivatie BETA 2

Bericht door dientje »

Hallo,

Ik heb ook uitslag van de test, ze hebben overal naar gekeken, en ze denken dat de T8 (Rechtsfrontaal) die wat te hoog is, (ook een beta geloof ik)
In samenwerking staat met het overmatig zweten.
Paul ihoe is het bij jou nou?

Groeten,
paul
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 30 nov 2008, 00:44
Contacteer:

Re: NIEUW!! HH is een gevolg van overactivatie BETA 2

Bericht door paul »

Hallo Dientje,
Wil je svp aan jouw neurofeedbacktrainer vragen of ze contact wil zoeken met die van mij via limbricht@biometrischcentrum.nl. Navraag leert dat T8 niet bestaat. T staat namelijk voor Temporaal en jij spreekt van Rechtsfrontaal. Dat kan wel want daar is bij mij ook overactivatie geconstateerd. Daar kun je ook de beta2 golf meten. Ik ben dus vooral behandeld op de Rechtsfrontale lokatie waar ik de beta2 tijdens training onder de score 3 kon krijgen. Ik heb nu 20 behandelingen gehad en ik ben de hyperhidrosisklacht voor 80% kwijt. Ik gebruik soms nog odaban als ik weet dat ik de volgende dag of overmorgen iets heel spannends moet regelen of organiseren. Dan schiet de beta2 nog wel eens hoog boven het gemiddelde uit maar eigenlijk heb ik voor het eerst in ruim 20 jaren weer "normale", droge warme handen in de meest voorkomende situaties.

Inmiddels hebben we de resultaten ook terug van clienten die we zelf verwezen hadden naar neurofeedbackbegeleiding en ook die zijn met succes behandeld. Dat waren clienten met ADHD problematiek, concentratieproblemen etc.

Veel succes verder. Ik hoop dat we veel mensen kunnen helpen met deze therapie.
Groeten,
Paul
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: NIEUW!! HH is een gevolg van overactivatie BETA 2

Bericht door Angela »

Wow, dit klinkt wel erg interessant allemaal! Ben erg benieuwd naar ervaringen van de anderen die dit hebben laten doen!

Paul, bestaat de kans dat de klachten nu nog voor 100% zullen verdwijnen? Of zit jij nu met 80% HH-vermindering al op het niveau van een 'normaal' persoon? 80% is natuurlijk sowieso al een prachtig resultaat maar ben gewoon benieuwd :). En hoe ziet de toekomst er dan voor jou uit? Moet je nu de rest van je leven regelmatig terug blijven komen of..?

Misschien heb je al sommigen van deze vragen beantwoord in bovenstaande berichten maar heb even niet zo veel tijd om alles nog een keer door te lezen dus mijn excuses als ik dingen dubbel vraag!
dientje
Zee
Zee
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 19:26
Contacteer:

Re: NIEUW!! HH is een gevolg van overactivatie BETA 2

Bericht door dientje »

Hallo Paul,

Ik kan wel even kijken wat ik kan doen en of ik hierin iets kan vragen van de neurofeedback. Wat fijn dat het zo'n goed resultaat voor jou heeft.
Ik heb ook veel bijkomende problemen ( concentratieproblemen e.d.) Daar gaan ze mij ook bij helpen
paul
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 30 nov 2008, 00:44
Contacteer:

Re: NIEUW!! HH is een gevolg van overactivatie BETA 2

Bericht door paul »

Hallo,

De klacht is niet weg maar veel verdraagzamer dan ooit hiervoor. Tot voor enkele maanden was er sprake van willekeur. Op de meest vreemde momenten, ontspannen en gespannen, had ik last van klamme handen. Die willekeur is nu weg. In bepaalde situaties, gespannen of geconcentreerd in combinatie met warmere temperaturen overdag heb ik er nog last van maar ik vind het acceptabel. Het is echt veel minder.

De bedoeling van neurofeedback of biofeedback is dat je je systeem "herprogrammeert". Je leert de verantwoordelijke hersendelen weer "normaal" te doen. Ooit was het normaal dus kan het in principe ook weer terug naar die normale programmering. De deskundigen kunnen nog geen uitspraken doen over het wegnemen van de HH klachten maar uit die hoek zou volgens hun wel de oplossing moeten komen. Daarom zouden eigenlijk meer HH patienten hier gebruik van moeten maken zodat men onderzoeksresultaten kan verzamelen. Ik heb 20 trainingen gedaan. Ik wacht 6 maanden en dan doe ik er weer 10. Daarna zie ik wel weer verder.

Beste Angela, de werkwijze heb ik in de voorgaande berichten omschreven ook in antwoord op de vragen van Dientje. Ik denk dat het zinvol is voor je om even terug te lezen. Verder vind je op het internet best al veel over neuro- en biofeedback.

Beste Dientje, wat is jouw eerste indruk van deze therapie?

Groeten,
Paul
dientje
Zee
Zee
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 19:26
Contacteer:

Re: NIEUW!! HH is een gevolg van overactivatie BETA 2

Bericht door dientje »

Hallo Paul,

Gisterochtend heb ik mijn eerste sessie gehad. Ik vond het heel vreemd om een computerprogramma met mijn hoofd te sturen... Ik wist ook niet precies wat ik moest doen en deed soms maar wat. Achteraf had ik wat hoofdpijn (lichte vorm) Ik heb jouw'n mailtje nog niet meegenomen. Volgende week heb ik weer een sessie. Ken jij ook de Alpha Stim? Ze willen dat ik die ga gebruiken zodat ik mogelijk beter ga slapen ( vooral voor de andere klachten) Heb je ook email? Miss makkelijker om te mailen :)

Groeten,
zwerte
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 13 apr 2009, 16:15
Contacteer:

Re: NIEUW!! HH is een gevolg van overactivatie BETA 2

Bericht door zwerte »

Jeetje wat interessant!
Ik ken niet het verschil tussen bio en neurofeedback maar dit ga ik nog nazoeken en navragen. Mijn zus is neurofeedback psycholoog dus ik ga dit zeker met haar bespreken, kijken wat eruit komt! Mogelijk dat ik ook aan wat gegevens kan komen van patienten bij wie dit effect bekend is, heb je hier behoefte aan?
Plaats reactie