Zweten als symptoom van sociale fobie?

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

noahmushroom
Beekje
Beekje
Berichten: 13
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 20:58
Contacteer:

Bericht door noahmushroom »

Ik lees dat bij veel mensen het overmatige zweten begonnen is in de vroege puberteit, rond de leeftijd 11, 12. Bij mij kwamen alle problemen pas na de puberteit, zowel het overmatige zweten als de sociale fobie. Tot een jaar of 17, 18 had ik van beide nauwelijks last: ik kon goed spreken in het openbaar, had zelden last van zenuwen in sociale situaties én: zweette nauwelijks. Ik herinner me nog goed dat ik een hele dikke trui aanhad (omdat die lekker zat) op een zeer hete zomerse dag en het zelfs niet eens warm had - ik was toen 15 of 16. Al mijn klasgenoten vroegen zich af of ik het niet ontzettend warm had; ik stond zelfs bekend als iemand die goed tegen de warmte kon. Pas na mijn middelbare schooltijd begon ik plotseling - als van de ene op de andere dag - last te krijgen van heel veel zweten en sociale angsten.

Zijn er meer hier die pas op latere leeftijd overmatig zijn gaan zweten en er voorheen nauwelijks last van hadden (ik begrijp dat dit bij Sven ook het geval was), of hebben jullie er altijd al last van gehad?
seven
Druppel
Druppel
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 22:46
Contacteer:

Jeetje even niet kijken en j emoet direct pagina's lezen.

Bericht door seven »

Ja Naoh, bij mij is het ik vergeet het nooit meer in mijnleven, begonnen in september 2001. Daarvoor had ik er nooit eerder last van gehad dan een ander. Heel raar en heel vervelend zoals iedereen hier wel weet.

Ik herken ook echt heel veel in wat Just me heeft opgeschreven. Vaak heb ik thuis nergens last van. Wel weer als ik aan het computeren ben, chatten bijv of aan het bellen. Voel mij ook absoluut niet vervelend en zenuwachtig maar toch zweet ik af en toe enorm. niet met washandjes op te vangen. Soms denk ik wel eens kan toch niet gezond zijn zoveel vocht verliezen onder je oksels. Ik heb het alleen onder mijn oksels.

Gr Sven
Zweter
Beekje
Beekje
Berichten: 10
Lid geworden op: za 02 jul 2005, 01:34
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Vreselijk

Bericht door Zweter »

Ook ik heb last van een penetrante zweetgeur, die gepaard gaat met angst voor het feit dat andere mensen me ruiken.
Ik douche vaker dan 2 keer per dag, gebruik een anti transpirant deo,trek steeds schone kleding aan maar toch stink ik dan vaak weer na enige tijd. Sociaal gezien vreet het behoorlijk aan mijn zenuwen.
Voorbeelden ook te over: bezoekje aan een pretpark en in een lange rij staan? (Zweten en stinken) Vergadering? (zweten en stinken) winkelen en druk? (Zweten en stinken) iemand die naast je komt staan of achter je? (zweten en stinken) Ik haat het maar weet niet wat ik er nog aan kan doen. :cry: :(
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door Angela »

Ik heb ooit gelezen dat er verschillende soorten zweet bestaan. Ik geloof dat angstzweet sneller stinkt dan 'gewoon' zweet omdat er bij angstzweet andere stoffen meekomen. Gewoon zweet gaat inderdaad alleen stinken als er bacteriën op de huid zitten of in de kleren maar bij angstzweet of opwindingszweet komen er iets van feromonen mee die voor een geurtje zorgen. Of misschien heb je een ontsteking waardoor je zweet anders ruikt. Ik weet van mezelf van tevoren wanneer ik ziek ga worden omdat het zweet aan mijn handen dan een beetje vies ruikt (klinkt lekker fris).
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

Is zweet niet gewoon zweet ? vocht dat uit je zweetklieren komt, de stank ontstaat pas als het een tijdje met bacterieen in contact komt ?

Tegen mij werd "vroeger" door de huisarts gezegd dat ik angstzweet had
toen ik bij hem met mijn zweetprobleem kwam.
Zo kreeg ik op een gegeven moment beta blokkers die niet werkten.

Maar mijn zweet stonk helemaal niet (iets wat toch typerend is voor HH)
en ik begon steeds meer te zweten zonder dat ik iets deed.

De term "angstzweet" kom ik ook niet veel meer tegen valt mij op. Vraag me af wat er dan precies in het vocht van een persoon met hyperhidrosis zit, hetzelfde als ieder ander normaal zwetend persoon ?

Groetjes Thijs
Zweter
Beekje
Beekje
Berichten: 10
Lid geworden op: za 02 jul 2005, 01:34
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ja, angstzweet zou wel de juiste term moeten zijn.

Bericht door Zweter »

Angela schreef:Ik heb ooit gelezen dat er verschillende soorten zweet bestaan. Ik geloof dat angstzweet sneller stinkt dan 'gewoon' zweet omdat er bij angstzweet andere stoffen meekomen. Gewoon zweet gaat inderdaad alleen stinken als er bacteriën op de huid zitten of in de kleren maar bij angstzweet of opwindingszweet komen er iets van feromonen mee die voor een geurtje zorgen. Of misschien heb je een ontsteking waardoor je zweet anders ruikt. Ik weet van mezelf van tevoren wanneer ik ziek ga worden omdat het zweet aan mijn handen dan een beetje vies ruikt (klinkt lekker fris).
Vraag is alleen welke stoffen, werken daar tegen he? Ik heb het er erg moeilijk mee in ieder geval. Ik weet in ieder geval dat het geen ontsteking is. Oh ja het lijkt erop dat het in de rechter oksel erger is dan in de linker.
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door Angela »

Ik weet ook niet of het zo is, maar heb het wel een aantal keer gelezen. Het is ook zo dat zweet uit bepaalde delen anders aanvoelt dan uit andere delen. Net als die jongen in die uitzending van BNN, waarbij het zweet heel gelig was omdat daar allemaal bacteriën inzaten. En dat van die feromonen is wel zo. Feromonen zijn geurstoffen (volgens mij hormonen) die afgescheiden worden via de huid om bijvoorbeeld mensen van het andere geslacht aan te trekken. Nu is dat denk ik niet zo het geval bij angstzweet :). Maar dat je stoffen uitscheidt met zweet is zeker zo. En aangezien bij angstzweet adrenaline een grote rol speelt zal het zweet naar mijn idee ook van samenstelling veranderen. Zal het nog eens opzoeken. Het is ook zo dat zweet voor iets van 80% uit water bestaat, maar goed, waar bestaat de rest dan uit verder dan mineralen?

Wat je er tegen kan doen weet ik niet. Ik heb het zelf soms ook dat ik ineens naar zweet ruik terwijl ik dat normaal bijna niet heb. Misschien talkpoeder en zo gebruiken? En heb hier ergens iets gelezen over een bepaalde bacterie waarvoor je antibiotica moest gebruiken. Geloof dat Hanneleen daar meer over weet :).
Laatst gewijzigd door Angela op za 02 jul 2005, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door Angela »

Zweten of 'transpireren' is het verliezen van lichaamsvocht door inspanning en/of warmte. Zweten vind plaats door de zweetklieren.

Mensen zweten om hun lichaamstemperatuur op peil te houden. Zweetklieren komen over de gehele huid voor. Er kunnen twee soorten zweetklieren worden onderscheiden:

Eccriene zweetklieren: deze komen over het gehele lichaam voor en spelen een belangrijke rol in de regulatie van de lichaamstemperatuur. Wanneer het lichaam oververhit dreigt te raken door bijvoorbeeld koorts of inspanning kan door het produceren van zweet de oppervlakte van de huid nat worden gemaakt waardoor het lichaam makkelijker afkoelt. Een andere functie is is het (iets) vochtig maken van de handpalmen. Hierdoor heb je bij activiteiten waarbij de handen een rol spelen een beter houvast.
Apocriene zweetklieren: deze klieren geven behalve vocht ook geurstoffen af, onder andere feromonen. Bij de mens bevinden deze klieren zich onder de oksels, bij de huid rond de anus en rond de tepels. In combinatie met de bacteriën die onder de oksels aanwezig zijn kunnen deze klieren zorgen voor de bekende zweetlucht. De apocriene zweetklieren treden pas in werking vanaf de puberteit. Bij dieren spelen deze klieren een rol in de wederzijdse herkenning, het afbakenen van het territorium en bij de (seksuele) aantrekkingskracht. In hoeverre deze functies - met name de laatste - ook bij mensen een rol spelen is een populair onderwerp van diverse onderzoeken.
Dit komt van de site: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zweet

Dit bedoelde ik maar zij leggen het veel beter uit, hahaha. Op deze site:
http://www.salonimago.nl/salon/transpiratie.htm
vond ik ook iets daarover maar daar hebben ze er ook een middel tegen ontwikkeld. Het zal wel vreselijk duur zijn maar misschien is het wat! Heb verder niet gekeken naar wat het kostte ofzo. Succes!!!
Carina
Waterval
Waterval
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 16:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vreselijk

Bericht door Carina »

Zweter schreef:Ook ik heb last van een penetrante zweetgeur, die gepaard gaat met angst voor het feit dat andere mensen me ruiken.
Ik douche vaker dan 2 keer per dag, gebruik een anti transpirant deo,trek steeds schone kleding aan maar toch stink ik dan vaak weer na enige tijd. Sociaal gezien vreet het behoorlijk aan mijn zenuwen.
Voorbeelden ook te over: bezoekje aan een pretpark en in een lange rij staan? (Zweten en stinken) Vergadering? (zweten en stinken) winkelen en druk? (Zweten en stinken) iemand die naast je komt staan of achter je? (zweten en stinken) Ik haat het maar weet niet wat ik er nog aan kan doen. :cry: :(
Hallo zweter

Kijk even bij OVERMATIG ZWETEN en dan bij de topic STINKEN.
Daar heb ik uitgelegd hoe ik van het stinken ben afgekomen. Misschien iets voor jou.
Laat me weten als je het niet kunt vinden :?

Groetjes en succes, Carina :D :D :D :D
Hanneleen
Rivier
Rivier
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 01:07
Contacteer:

Bericht door Hanneleen »

Angela schreef:En heb hier ergens iets gelezen over een bepaalde bacterie waarvoor je antibiotica moest gebruiken. Geloof dat Hanneleen daar meer over weet :).
Euh..... nee Angela, dat was ik niet.

Wil de persoon die hierover geschreven heeft NU opstaan aub?

Groetjes,
Hanneleen
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door Angela »

Hahaha, oeps... Dan was het denk ik Carina... Maar daar moeten we dan ook maar niet voor 100% van uitgaan :).
Carina
Waterval
Waterval
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 16:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Carina »

Ja Angela, ik was het
Ik heb de behandeling al een paar keer beschreven op dit Forum. Dus zoek maar op, als je het niet kunt vinden doe ik nog wel een poging.
kijk onder de topic STINKEN.
Ben zeer tevreden over het resultaat, het werkt echt.
Zweter
Beekje
Beekje
Berichten: 10
Lid geworden op: za 02 jul 2005, 01:34
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoi Carina

Bericht door Zweter »

Carina schreef:
Hallo zweter

Kijk even bij OVERMATIG ZWETEN en dan bij de topic STINKEN.
Daar heb ik uitgelegd hoe ik van het stinken ben afgekomen. Misschien iets voor jou.
Laat me weten als je het niet kunt vinden :?

Groetjes en succes, Carina :D :D :D :D
Heb het gelezen, maar nog 1 vraagje: Ging bij jou het stinken ook gepaard met de angst dat mensen je zouden ruiken? (waardoor het dan dus alleen maar erger werd?) Groetjes zweter.
Carina
Waterval
Waterval
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 16:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Carina »

Ja, dat was zeker het geval
Door de angst werd het alleen maar erger, schaamde me ooit kapot.
Gelukkig is dat nu voorbij. Na een hele dag werken op een hete dag ruik je het nog wel, maar dat is ook normaal.

Probeer het, ik ben benieuwd.

Je kan me ook altijd mailen met vragen
Zweter
Beekje
Beekje
Berichten: 10
Lid geworden op: za 02 jul 2005, 01:34
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

oke

Bericht door Zweter »

Dankjewel,

Ik zal je zeker gaan mailen wat ik zit vol met vragen en gebeurtenissen die ik graag een keer met je zou willen vergelijken.

Groetjes Zweter.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht