Zweten als symptoom van sociale fobie?

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

Hmm... interessante discussie.. alleen geld voor mij dat ik constant zweet, ook als ik alleen thuis ben, ook als ik alleen buiten ben, feitelijk de hele dag door, behalve als ik slaap..... ik ben totaal geen angsthaas, vind het juist leuk om voor groepen mensen te spreken en heb totaal geen fobieen (althans niet dat ik weet! hi) Dus hoe is dat te verklaren ? Ik denk dat er wel degelijk een psychisch aspect relevant is bij hyperhidrosis, maar ik denk niet dat het de reden of oorzaak is van hyperhidrosis. Niet bij mij in ieder geval, of mischien moet ik zeggen niet bewust in ieder geval.... Moeilijke materie, en ongetwijfeld dat het voor sommige mensen wel op zal gaan. Ik kan alleen voor mezelf spreken en ik zweet dus ook als ik alleen thuis ben......

De geleerden zijn er (nog) niet uit. Ongetwijfeld dat een psychisch aspect meespeelt, maar ik geloof niet dat dat de nummer 1 reden is....

Groetjes Thijs
Hanneleen
Rivier
Rivier
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 01:07
Contacteer:

Bericht door Hanneleen »

Thijs, ik ben het 100% met je eens. Ik zweet ook gewoon altijd. Héél soms niet, maar ik denk dat dat met de droogte/vochtigheid van de lucht te maken heeft.
Nu zweet ik bijvoorbeeld nauwelijks, maar ik heb al mijn ramen tegen elkaar open staan én ik zit stil. Het minste dat ik durf bewegen: oléééé, daar vliegen de druppels. :zweet

Noahmushroom: ik denk dat wij het ook eens zijn wat die vicieuze cirkel betreft. En ik geloof ook dat jouw sociale angst je kan doen beginnen zweten.
Maar waar ik vragen over blijf hebben.... die diagnose "sociale fobie", wie heeft jou die eigenlijk gegeven???
Zoals Carina ook schrijft: héél veel mensen hebben het moeilijk in de situaties die jij beschrijft. Dat je sociale angst hebt, daar twijfel ik niet aan.
Maar van een fobie kan je pas spreken als de angst je belet om een normaal leven te leiden. Dus: in ieder geval vermijdingsgedrag, en verder meestal ook paniekaanvallen met hyperventilatie.
Als je vindt dat ik er over doordram, sorry dan, maar het is mijn vak.
En toevallig ben ik zelf een slachtoffer van sociale fobie. Zucht.

Groetjes,
Hanneleen
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door Angela »

Hahaha, mooie discussie inderdaad. Het forum leeft! :)

Ik ben het er ook wel mee eens dat zweten een psychische oorzaak kan hebben maar dat je sowieso aanleg moet hebben om overmatig te zweten. Bij mezelf kan ik er niet veel van zeggen. Het is bij mij begonnen toen ik al héél jong was en het heeft zich langzaamaan uitgebreid. Daar tegenover staat dat ik soms (héél soms) dagen heb dat ik amper zweet tegenover vrijwel elke andere dag LITERS. En dat vind ik dan wel heel vreemd. Ik studeer zelf Voeding en ik denk bij mezelf dat er mogelijk een oorzaak te vinden is in de dingen die ik eet.
Om daarmee meteen even iets anders te vragen; Thijs en ik hebben het er over gehad of het misschien leuk is als ik regelmatig een stukje over 'Eten en zweten' :) schrijf. Dus over alle dingen waarbij er een verband is tussen bijvoorbeeld ziektes die met eten te maken hebben waarvan zweten een symptoom is en zo verder. Mocht er interesse zijn........
kimmy
Oceaan
Oceaan
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 27 apr 2005, 08:46
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Bericht door kimmy »

hoi angela,
Ik ben ervoor!!!
Wie schrijft die blijft!!!
Gr, Kim
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

kimmy schreef:hoi angela,
Ik ben ervoor!!!
Wie schrijft die blijft!!!
Gr, Kim
Hahahahha ja wie schrijft die blijft! hahahaha Maak maar een nieuw topic aan Angela.... and write on..... hihi

Groetjes Thijs
Carina
Waterval
Waterval
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 16:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Carina »

Als ik ergens naar toe ging, dacht ik al "als ik maar niet zoveel ga zweten" en hup, daar ging die kraan wijd open. Ik kon daar niets meer aan doen.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

Carina schreef:Als ik ergens naar toe ging, dacht ik al "als ik maar niet zoveel ga zweten" en hup, daar ging die kraan wijd open. Ik kon daar niets meer aan doen.
Je spreekt in de verleden tijd... ik neem aan dat jij daar vanaf bent gekomen???? hoe heb je dat voor elkaar gekregen ?

Groetjes Thijs
Carina
Waterval
Waterval
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 16:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Carina »

Hoi Thijs

Zoals ik al veel heb geschreven hier, werkt bij mij de allu-chl.20% als een trein. Ik hoef niet meer te denken "als ik maar niet zoveel zweet en stink", want het werkt al meer dan 3,5 maanden fantastisch.
Sociaal gaat het dan natuurlijk ook veel beter, alhoewel het me nog erg bezig houdt, en ik daarom nog elke dag op dit forum rond hang.
Als het onverhoopt niet meer werkt, ga ik ook eens langs bij Carpe, je weet maar nooit

Groetjes, Carina
noahmushroom
Beekje
Beekje
Berichten: 13
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 20:58
Contacteer:

Bericht door noahmushroom »

Ik begrijp je vraagtekens, Hanneleen. Ik heb zelf 3 jaar psychologie gestudeerd en heb veel gelezen over sociale fobie. Het hangt er net vanaf hoe breed je ‘sociale fobie’ neemt. Zoals met bijna alle stoornissen denk ik dat je ook bij sociale fobie kunt spreken van lichtere en zwaardere vormen. Ikzelf denk dat het gerechtvaardigd is om te zeggen dat ik lijd aan een lichte vorm van sociale fobie. Dat is slechts mijn eigen, amateur-psychologische diagnose. Ik geloof dat mijn angstreacties in bepaalde sociale situaties zo heftig zijn dat ze mijn normale functioneren belemmeren en je wel kunt spreken van een fobie, het is zeker meer dan normale sociale angst (normale zenuwachtigheid). En ja, soms vertoon ik inderdaad vermijdingsgedrag (bv. als ik echt op zie tegen een telefoongesprek, dan stuur ik gewoon een mailtje), maar inderdaad geen paniekaanvallen. Ik kan me voorstellen dat jij er wat moeite mee hebt dit als sociale fobie te bestempelen, maar ik denk echt dat deze term het best de lading dekt (beter dan ‘sociale angst’)…

Ik heb overigens net als Angela dagen dat ik gek genoeg helemaal niet of niet meer dan normaal zweet. Zaterdag liep ik door de stad met een vrij dik vest, dikker gekleed dan de meeste andere mensen, maar ik zweette nauwelijks. Nu was het zaterdag ook niet zo warm, maar vandaag en gisteren viel het ook wel mee met de warmte en toch weer enorm zweten (zucht), en weer vooral in drukke omgevingen. Wat moet het heerlijk zijn om gewoon met dit weer je gang te kunnen gaan zonder dat je maar een druppeltje zweet…
Hanneleen
Rivier
Rivier
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 01:07
Contacteer:

Bericht door Hanneleen »

Je hebt me overtuigd Noahmushroom. ;)
Veel sterkte, zweten is heel erg vervelend, maar angst -in welke vorm dan ook- slaat alles!

Groetjes,
Hanneleen
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door Angela »

Hey Noah,

interessant om eens te horen dat iemand anders ook soms dagen niet zweet! Heb daar namelijk nog niemand anders over gehoord. Daarom denk ik ook dat er nog een andere factor is die het zweten beïnvloedt buiten het feit om dat ik aanleg heb tot overmatig zweten. Heb vandaag de hele dag op het strand gelegen en daarna nog naar de stad geweest en alles en weer heel weinig gezweet gekeken naar de temperatuur! Heel raar allemaal. Maar goed, op zulke dagen voel ik me dan ook super gelukkig als blijft er de hele tijd die angst om te gaan zweten en kan het ook van de ene seconde op de andere veranderen.

O, iets dat helemaal niet bij dit forum hoort; heb net gehoord dat ik mijn propedeuse heb gehaald en al mijn toetsen! Lees hier allemaal maar overheen maar ik moet het aan iemand kwijt op dit tijdstip! :D Me sooo happy!
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

Carina schreef:Hoi Thijs

Zoals ik al veel heb geschreven hier, werkt bij mij de allu-chl.20% als een trein. Ik hoef niet meer te denken "als ik maar niet zoveel zweet en stink", want het werkt al meer dan 3,5 maanden fantastisch.
Sociaal gaat het dan natuurlijk ook veel beter, alhoewel het me nog erg bezig houdt, en ik daarom nog elke dag op dit forum rond hang.
Als het onverhoopt niet meer werkt, ga ik ook eens langs bij Carpe, je weet maar nooit

Groetjes, Carina
Hoi Carina,

Ik begrijp het volledig. Gelukkig maar dat het werkt. Ik ben heel blij met botox injecties maar toch bekruipt mij iedere keer weer de angst dat ook dat op een gegeven moment niet meer zal werken. Ik merk dat ik in zeer gespannen nog steeds behoorlijk kan zweten ondanks dat ik met botox geinjecteerd zijn. Komt gelukkig zelden voor, maar toch... De angst om weer te gaan zweten zit er bij mij in ieder geval toch nog in, zelfs na 5 jaar zweetvrij te zijn geweest. Ik vraag me soms af of het zweten ooit helemaal over zal gaan...

Maar inderdaad, gelukkig is Carpe er ook nog :)

Groetjes Thijs

ps. Angela: gefeliciflapstaart joh! superrrrrrr!
kimmy
Oceaan
Oceaan
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 27 apr 2005, 08:46
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Bericht door kimmy »

Angela,

GEFELICITEERD!!!!!
GOED GEDAAN!!!!
Angela
Oceaan
Oceaan
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 18:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door Angela »

Hahaha, dank jullie wel! Moest het gewoon even kwijt, was zooo blij! En ben natuurlijk... Misschien dat ik nu weer een tijdje minder zweet na alle spanning :D. Op naar het strand!! :) En succes aan allen die moeten werken...
JuSt me
Druppel
Druppel
Berichten: 6
Lid geworden op: di 28 jun 2005, 12:16
Locatie: Bij Rotterdam
Contacteer:

Bericht door JuSt me »


nou ik denk dat het zowel psychisch als lichamelijk is.
en erfelijk ook nog.
me moeder hadhet ook in de puberteit, daarna niet meer zo erg.
ik kreeg het rond mij 11e 12e, en het is vaak alleen als ik met mensen ben, terwijl ik echt niet erg onzeker ben ofzo,
ook bij mensen die t weten, zoals mijn vader en moeder.
Maar bij mijn vriend vaak ook weer niet.
Thuis heb ik nergens last van alleen als ik aan het bellen ben of 8er de pc zit ofzo, of natuurlijk als er bezoek is.
Dan zou je toch weer denken dat het psychisch is, maar volgens mij is dat het niet want ik heb echt helemaal nergens last van,
voel me gewoon op mijn gemak bij mensen, ben ook helemaal niet zewnu8ig ofzo!
Maarja ik weet t natuurlijk ook niet precies!
Maar als het psychisch zou zijn dan zou het dus te verhelpen moeten zijn met een soort therapie ofzo?
Lijkt me sterk want ik heb echt nergens last van op psychisch gebied!
Kusje
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht