Als mijn voeten beginnen, begint alles

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
ZwetenIsStorend
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: do 26 okt 2017, 20:09
Contacteer:

Als mijn voeten beginnen, begint alles

Bericht door ZwetenIsStorend »

Beste soortgenoten,

Het heeft mij enige tijd gekost alvorens me te wenden tot dit forum. Het is niet dat ik me ervoor schaam, die periode heb ik al wel aardige tijd achter de rug, maar ik had het redelijk opgegeven.

Overmatig zweten zit bij mij redelijk in de familie. Heb zweterige handen terwijl ik dit typ. Ik zweet maar op twee momenten:
1. Als het gewoon warm is; dat neem ik voor lief.
2. Als ik iets anders dan alleen sokken aan heb, ook geen sokken.

Ik heb dit ervaringsgewijs mogen ondervinden, want de huisarts en dermatoloog waren niet tot bijna niet behulpzaam. Heb verscheidene medicatie en weetikveelwat-voeten- en handbaden uitgeprobeerd en de dermatoloog kwam uiteindelijk tot de conclusie dat botox waarschijnlijk het enige was. Maar ze vertelde er wel bij dat dat zeer pijnlijk, en redelijk tijdelijk is; kortom ik moest er maar mee dealen.

Maar goed, mijn probleem. Als sokken aan heb en geen schoenen, voel ik me extreem normaal. Ik zweet niet tot normaal. Dit zijn de momenten waarop ik het gelukkigst ben. Als ik mijn sokken uit heb, is het een kwestie van enkele minuten voordat mijn voeten klammig worden. En mijn lichaam vindt het dan nodig om ook over te gaan tot bezwete handen en oksels. Dit zijn mijn kernzweetpunten. Zweet op andere plekke als mijn rug en kont is aanwezig, maar in veel mindere maten en vooral als in combinatie met warmte.

Het ergste punt en gelijk ook mijn sociaal meest beperkende zijn schoenen. Als ik schoenen draag, welke soort dan ook, is het een kwestie van seconden vaak voordat ik zweetvoeten krijg en dat slaat vrijwel direct over naar mijn handen en oksels. Hierdoor zijn zaken als handen schudden zeer onplezierig en kan mij soms aardig bezig houden.

Verder ben ik absoluut geen stressvol persoon. Het gebeurt gewoon. Ik kan er niets aan doen en dat heb ik geaccepteerd, maar dat maakt het niet minder aangenaam. Ik zorg gewoon dat ik mijn handen voldoende afveeg aan mijn broek en houd gewoon een pokerface. Ik sport regelmatig en probeer gezond te eten. Ik probeer verder zoveel mogelijk mijn schoenen uit te houden wanneer ik kan.

Wat ook niet bevorderend is, is dat ik het van nature heel warm heb. Dit merk ik vooral in tegenstelling tot mijn omgeving. Waar anderen het koud hebben, zit ik soms zonder jas en met bezwete handen. In de winter draag ik ook nooit handschoenen en heb regelmatig warme handen ook, indien ik schoenen draag allemaal.

Heel lang verhaal, dat weet ik, maar ik vroeg me af of iemand zich kon herkennen in mijn verhaal. Heb namelijk nogal moeite een soortgelijk geval te vinden. Ik ben er nu eigenlijk steeds meer en meer klaar mee en wil me meer storten op oplossingen. Ik heb sociaal zeker geen slecht leven en mijn vriendin accepteert het ook. Ik zou gewoon graag weer handen willen schudden in het openbaar, zonder zorgen en weer zonder sokken willen slapen en blootvoets thuis willen rondlopen. Ja, ik slaap met sokken, anders word ik bezweet wakker of begin ik al met zweten in bed. Heb denk ik in 5 jaar niet zonder sokken geslapen. Enige momenten zonder sokken, zijn aan het water. Ik mis dat.

Heb veel gekeken naar zaken als ion(iets) etc., maar kwam redelijk snel tot de conclusie dat dat bij lange na niet in mijn begroting past en mijn ouders hebben het helaas ook niet breed. Mijn ouders hebben geen last van het zweten, maar mijn oom wel bijvoorbeeld.

Alle tips/medeleven/grapjes zijn welkom.
Erje
Moderator
Moderator
Berichten: 561
Lid geworden op: di 29 nov 2005, 13:40
Contacteer:

Re: Als mijn voeten beginnen, begint alles

Bericht door Erje »

Hallo ZwetenIsStorend,

Welkom hier op het forum.
Zelf heb ik geen ervaring met de manier van zweten die je beschrijft, maar ik vroeg me wel iets af: de ionthoforese waar je over schrijft, die krijg je toch vergoed van de verzekering als je die via de dermatoloog voorgeschreven krijgt?
Wat heeft de dermatoloog verder nog voorgesteld aan behandelingen? Er zijn bv ook goeie medicijnen tegen het zweten, zoals oxybutynine en glycopyrronium. Weliswaar zijn die voor andere kwalen bedoeld, maar ze hebben als bijwerking dat het ook het zweten kan verminderen.
Misschien dat die nog een optie voor je zijn om te proberen?

Groetjes van RJ
Nanis
Beekje
Beekje
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 18 jun 2017, 20:48
Contacteer:

Re: Als mijn voeten beginnen, begint alles

Bericht door Nanis »

Wow ik moet hier effe op reageren. Ooit heb jk mijn aandoening hier ook gepost. Toen ik jouw verhaal las dacht ik heel even dat ik mijn eigen post aan het lezen was.

Eindelijk iemand met hetzelfde als wat ik heb. Ja sorry, ik gun het niemand, maar jij bent de enige waarvan ik weet die dit ook heeft.

Ik kan zelf ook never nooit zonder sokken lopen. Met sokken niks aan de hand. Alles is kurk droog. Zodra mn sokken uitgaan, beginnen met voeten en handen en vervolgens mn hele lichaam. Ik kan het huis gewoon schoonhouden doordat alle stof aan mijn voeten blijft plakken.

Nadat ik veel heb geprobeerd ben ik uiteindelijk overgestapt naar Glycopyrronium. Is een medicijn, ben ik op gekomen via dit forum. Helaas heeft dit nog niet het gewenste effect. Zit nu in Turkije, dosis iets verhoogd, maar momenteel toch nog flinke zweet voeten en handen, zodra mn sokken uitgaan.
Nanis
Beekje
Beekje
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 18 jun 2017, 20:48
Contacteer:

Re: Als mijn voeten beginnen, begint alles

Bericht door Nanis »

Erje schreef: vr 27 okt 2017, 14:46 Hallo ZwetenIsStorend,

Welkom hier op het forum.
Zelf heb ik geen ervaring met de manier van zweten die je beschrijft, maar ik vroeg me wel iets af: de ionthoforese waar je over schrijft, die krijg je toch vergoed van de verzekering als je die via de dermatoloog voorgeschreven krijgt?
Wat heeft de dermatoloog verder nog voorgesteld aan behandelingen? Er zijn bv ook goeie medicijnen tegen het zweten, zoals oxybutynine en glycopyrronium. Weliswaar zijn die voor andere kwalen bedoeld, maar ze hebben als bijwerking dat het ook het zweten kan verminderen.
Misschien dat die nog een optie voor je zijn om te proberen?

Groetjes van RJ
Beste moderator,
Hoe kom ik met de topic starter in contact? Helaas is er tot heden niet gereageerd op mijn reactie. Ik zou graag met mijn enige lotgenoot in contact willen komen.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Als mijn voeten beginnen, begint alles

Bericht door Thijs »

Hoi nanis

Topicstarter was oktober 2017 voor het laatst actief op dit forum :( wellicht kan je hem een persoonlijk bericht sturen door op zijn naam te klikken. Of er reactie komt? Geen idee.
Nanis
Beekje
Beekje
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 18 jun 2017, 20:48
Contacteer:

Re: Als mijn voeten beginnen, begint alles

Bericht door Nanis »

Thijs schreef: wo 28 nov 2018, 10:18 Hoi nanis

Topicstarter was oktober 2017 voor het laatst actief op dit forum :( wellicht kan je hem een persoonlijk bericht sturen door op zijn naam te klikken. Of er reactie komt? Geen idee.
Dank voor je reactie Thijs. Inmiddels al een pb gestuurd. Hopelijk krijg ik snel bericht. Kunnen jullie het e-mailadres zien?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht