Zweten in gezicht

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

Ik zweet altijd.... ook in de winter en ook in de zomer... Ik zweet wel meer bij spannende momenten maar over het algemeen kun je wel stellen dat ik altijd non stop zweet. Of dit een juiste definitie is van hyperhidrosis weet ik niet.... maar ik weet wel dat anderen op het forum dit ook precies zo hebben.
Bij mij helpt een syneo5 ook niet onder mijn oksels.....

groetjes Thijs
JayK
Beekje
Beekje
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 19:27
Contacteer:

Bericht door JayK »

Hallo vrienden, ikzelf heb(had) ook last van overmatig zweten in't gezicht.. Al drupte het zweet niet van mn gezicht... maar 't was wel altijd vochtig... Met odaban is dat nu voorbij.. tenminste, ik gebruik 't nu 4 dagen en 't werkt helemaal perfect.. kurkdroog :P
rcvonk
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 08 jun 2008, 22:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Zweten

Bericht door rcvonk »

Hallo, ikzelf heb ook last van overmatig zweten in't gezicht, op bovenlijf, armen en handen. Ik tracht steeds meer situatie te vermijden waar dit kan voorkomen.
Ik krijg er vaak last van bij gesprekken met andere mensen, bijeenkomsten zoals recepties, feestjes enz. Ik heb het gevoel dat ik me steeds meer isoleer van anderen. Als ik overhemden draag zijn die worden die drijfnat van het zweet. Ik heb er al enkele jaren last van, maar het wordt eerder erger dan minder.

Pas vorige maand ben ik naar mijn huisarts gegaan, die heeft Metoprol voorgeschreven. Dit heeft tot nu toe niets geholpen.

Ik blij dit forum volgen om wat tips op te doen om uit te proberen. Ik ben benieuwd of de "mind tuning"helpt. Zijn er mensen met positieve ervaringen
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

kijk even op http://overmatigzweten.nl/viewtopic.php ... ind+tuning

over info omtrent frijters mind tuning. Zoek anders even op het forum naar mind tuning.

Naar mijn mening is die hele mind tuning een grote grap. maargoed, das mijn mening.

Succes
mb
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: do 17 jul 2008, 17:34
Contacteer:

Bericht door mb »

Kinep schreef:Mensen psychologie heeft er niets mee te maken. De oorzaak ligt bij de zenuwen niet meer niet min, die moeten lam gelegd worden.

Ikzelf wordt gekenmerkt als een sterk persoon en toch heb ik last van overmatig zweten, dus bullshit dat het psychologisch zit. Je zweet toch ook in een vertrouwde omgeving waar het warm is....zelf in mijn eigen slaapkamer, dus laat jullie niet vangen.

een paar tips:

probeer altijd tocht op te zoeken
draag onderhemdjes
adem in via de neus en uit via de mond. Er gaat veel warmte verloren door de mond open te laten (cfr. honden)

drastischere maatregelen:
rook de hele dag joints, zweet je de hele dag niet
drink je elke dag te pletter, legt ook de zenuwen plat.

Die laatste twee raad ik echter niet aan, zeg enkel dat het helpt.

AL DRAAG IK 2 HEMPJES EN EEN TRUITJE
het gaat er gewoon doorheen! ( mijn rug ) :cry:
ik word er gek van. en het maakt me zwaaar verdrietig! :cry:

maar er is schijnbaar niks tegen te doen.
en na de dokter mijn verhaal doen ben ik heel slecht in..
en er is geen middel tegen..
hopeloos
jp
Vijver
Vijver
Berichten: 65
Lid geworden op: do 13 dec 2007, 14:55
Contacteer:

psychologisch

Bericht door jp »

Tot nu toe zegt de wetenschap dat hyperhidrosis niet psychisch is wat ik ook helemaal ondersteun echter dit wil natuurlijk niet zeggen dat een psychologische interventie niet zou kunnen helpen.

Vermoedelijk is er bij hyperhidrose sprake van een te hoge sympathische ( deel van het zenuwstelsel) aktiviteit. Knip je tijdens een operatie deze op een bepaald niveau door is het probleem verholpen. Echter je zou je kunnen afvragen of je die te hoge aktiviteit ook niet door bijvoorbeeld relaxatietherapie zou kunnen beinvloeden.

Eigenlijk is dat ook wat een joint doet, de boel deactiveren, rust brengen in het sympathische zenuwstelsel zodat je minder gejaagd ben en meer relaxed.

Wat mij betreft zijn alle wegen die naar Rome zouden kunnen leiden moeten worden onderzocht, dus ook psychologische interventie ( al is het alleen maar om bv de angst om de angst te gaan zweten te verminderen).

JP
foots114
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 24 mei 2009, 12:10
Contacteer:

Re: Zweten in gezicht

Bericht door foots114 »

Hoi mensen. Mijn verhaar:

Ik heb ongelooflijk veel last van zweten over letterlijk mijn hele hoofd oren nek. Bij een minimale temperatuur verhoging ga ik al zweten. En dit is als ik gewoon normaal zit. Soms dan zweet ik zo erg dat mijn zweet kliertjes gewoon pijn beginnen te doen.

Nu heb ik mijzelf middels het bestuderen van mijn eigen lichaam bepaalde dingen ontdekt.

1. Tijdens een stress situaties (sollicitatie) komt het zweten ongeacht de temperatuur.

2. Als het een warme zomerdag is dan zweet ik bij mijn hoofd en zweet ik nauwelijks bij mijn oksels.

3. Als het een koude winter dag is zweet ik bij mijn oksels en nauwelijks bij mijn hoofd.

4. Als ik bijvoorbeeld ga hardlopen zweet ik nauwelijks, maar zodra ik ga zitten barst er een bom van zweet uit.

Dus ik zie wel een bepaald patroon dat mijn lichaam volgt maar waarom weet ik niet. Ik denk dat het inderdaad een storing is van de signalen die de hersenen doorspelen. Het enige voordeel dat ik kan bedenken bij dit overmatig zweten is dat je van binnen goed gereinigd wordt van veel schadelijke stoffen. Misschien is het wel om die reden dat ik zoveel zweet. Ik wil het menselijk lichaam graag het vertrouwen geven dat ze weet wat ze doet. Dus dit zweten heeft misschien een goed verklaarbare reden. Maar vooralsnog niet onderzocht. En niet aangetoond. Ik heb nu al 10 jaar last van dit overmatig zweten en heb eigenlijk nooit naar de dokter willen gaan omdat ik altijd las dat de enige optie botox zou zijn. En vooralsnog ben ik niet echt voorstander van het verlammen van de zenuwen. Want dit stelsel is zo complex dat ik daar liever niet aan ga rommelen. Ik ben van nature een slank persoon. maar kan zeggen dat ik op dit moment wel te dik ben. ik weeg 96 kilo en het vet bevind zich rond het middel. Ik ben op dit moment vastbesloten om naar mijn natuurlijk gewicht toe te werken en kijken of het daar minder door gaat worden. want ik kan me nog wel herinneren dat ik tijdens het stijgen van mijn gewicht last begon te krijgen van zweet buien. Dit is toen ik 20 was en ben nu 30 jaar. Ik ben NIET! geboren met hyperhidrosis. Dus er is IETS! wat dit heeft doen veroorzaken. Wat het is? geen flauw idee. DAT! het wat is. Kan haast niet anders. Dus mensen mijn zoektocht gaat beginnen. En ik kan je vertellen dat ik het helemaal zat ben. Als er iets wat dit kan stoppen op natuurlijke wijze dan zal ik me best doen om dit te gaan vinden. Zodra ik de oplossing heb zal ik het hier vertellen. dus hou het in de gaten. want wie weet ben ik en jullie allen straks verlost van dit zweten.
CiN
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: di 16 jun 2009, 02:23
Contacteer:

Re: Zweten in gezicht

Bericht door CiN »

Zoals velen is het voor mij ook een opluchting te zien dat er meer mensen met dit probleem kampen. Oksels vind ik nog niet zo'n ramp en is een hoop aan te verdoezelen, maar mijn hoofd/gezicht niet. Het ergste vind ik dat mijn haar kletsnat wordt en het daar zo goed aan te zien blijft tot een tijd na de zweetaanval. Heb het sinds mijn pubertijd denk ik. Toen schaamde ik me er minder voor dan tegenwoordig maar mijn moeder klaagde enorm veel dat ik zoveel kleren in de was gooide en altijd aan het zweten was. Regelmatig moest z eook s'nachts mijn bed verschonen wilde ik weer droog kunnen gaan slapen. Ik heb het vooral bij iets aan inspanning, dus ook stofzuigen (doe ik voor het douchen omdat je me kan uitwringen daarna) of juist na inspanning, als ik bv stevig heb gewandeld breekt het zweet uit op het moment dat ik ga zitten. En verder bij de minste temperatuurverhoging. Of ik nu ga koken, in de trein stap of een cafe binnenloop. Heb dat laatste ook in de winter hoewel het in de zomer wel erger is. Ook heb ik enorm veel last van nachtzweten.

Het zat in de familie, mijn vader had het ook. Het lijkt niet psychologisch ontstaan te zijn maar het wordt wel heviger in periodes van stress. De schaamte die ik e rinmiddels voor heb lijkt het ook niet bepaald te verbeteren.

Verder lijkt het bij mij samen te hangen met vitaminegebrek. Ik heb een vitamine B12 gebrek waar ik injecties voor krijg en een vitamine D gebrek. Met name de B12 injecties leken veel te doen tegen overmatig zweten. Het gaat niet helemaal weg maar als ik me erbij rustig weet te houden luchtig kan kleden, gaat het wel een stukje beter. Misschien heeft iemand daar iets aan.
Kinep
Vijver
Vijver
Berichten: 77
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 16:17
Contacteer:

Re:

Bericht door Kinep »

mb schreef:
Kinep schreef:Mensen psychologie heeft er niets mee te maken. De oorzaak ligt bij de zenuwen niet meer niet min, die moeten lam gelegd worden.

Ikzelf wordt gekenmerkt als een sterk persoon en toch heb ik last van overmatig zweten, dus bullshit dat het psychologisch zit. Je zweet toch ook in een vertrouwde omgeving waar het warm is....zelf in mijn eigen slaapkamer, dus laat jullie niet vangen.

een paar tips:

probeer altijd tocht op te zoeken
draag onderhemdjes
adem in via de neus en uit via de mond. Er gaat veel warmte verloren door de mond open te laten (cfr. honden)

drastischere maatregelen:
rook de hele dag joints, zweet je de hele dag niet
drink je elke dag te pletter, legt ook de zenuwen plat.

Die laatste twee raad ik echter niet aan, zeg enkel dat het helpt.

AL DRAAG IK 2 HEMPJES EN EEN TRUITJE
het gaat er gewoon doorheen! ( mijn rug ) :cry:
ik word er gek van. en het maakt me zwaaar verdrietig! :cry:

maar er is schijnbaar niks tegen te doen.
en na de dokter mijn verhaal doen ben ik heel slecht in..
en er is geen middel tegen..
hopeloos
dacht al dat ik mijn eigen herkende hehe.
Maar toch blijf ik bij mijn onderhemdjes zweren... ik zweet soms deze dagen constant op mijn onderrug, zit diwkijls in auto en blijf droog, je moet er wel kopen van 100% katoen en ook niet de dunste
Nadie
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:22
Contacteer:

Re: Zweten in gezicht

Bericht door Nadie »

Ik heb me net aangemeld op de site omdat ik sinds een half jaar/jaar ook ontzettend veel last heb van zweten in het gezicht. Ik wilde kijken of er iets tegen te doen valt en zodoende ben ik hier terecht gekomen. Allereerst vind ik het een verademing om te lezen dat ik dus niet de enige hiermee ben! Ik voelde me er zo alleen mee. Het leek wel of niemand het zo heftig kon hebben als ik. Want in mijn omgeving zag ik wel mensen die ook wel wat zweetjes hadden, maar niet dat het, zoals ik heb, in banen van mn gezicht/haar/nek naar beneden denderd. Ik baal hier zo ontzettend van en begrijp maar niet waar het vandaan komt. Nu lees ik hier dat het op zich nergens vandaan hoeft te komen, maar het ineens zo kan worden. Ik heb het niet eens zo zeer bij de rest van mijn lichaam, maar t is vooral mn gezicht wat zo extreem is. Ja en daar komt nu dan ook wel n schaamtegevoel bij. Ik vind t vreselijk als anderen zo naar me kijken en t zweet ervan af gutst en de druppels naar op de grond vallen. Dus ik ontwijk nu ook wel bepaalde situaties. Ik weet dat je dat natuurlijk eigenlijk niet moet doen en je je niet moet laten kennen, maar ik voel me dan zo ongemakkelijk dat ik daardoor nog meer ga zweten. Het voelt gewoon niet fijn en ik voel me er soms ook best ´viezig´ door dat mn haren helemaal klam aan mn hoofd geplakt zitten en als ik in een gesprek ben de druppels dr van af vliegen. Nou ja, iig ben ik erg blij met deze site en in t lezen van al jullie herkenbare verhalen. Voel je je toch minder alleen ermee :) Ik hoop dat ik wat aan jullie tips en trucs ga hebben, en als ik zelf iets geweldigs dat helpt hiervoor vindt, meld ik het natuurlijk ook. Pff, op zich is de zomer heerlijk maar van mij mag zo langzamerhand de winter wel weer komen ;)
Boogschutter
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: di 25 aug 2009, 16:07
Contacteer:

Re: Zweten in gezicht

Bericht door Boogschutter »

Hallo!

Hier nog een gezichtszweter! Ein-de-lijk vind ik mensen die hetzelfde als mij hebben.. Ik ken niemand die zo erg in zn gezicht zweet als ik!
Zweet verder niet extreem erg (ja oksels ook wel, maar dat valt nog enigsinds te verbergen dmv donkere kleding). Ik vraag me dus af of het bij
mij ook psychisch is. Zweetoksels heb ik al vrij lang, maar extreem zweten in het gezicht is pas sinds 3 jaar zo. Sinds een jaar ongeveer, lijkt het steeds erger te worden (of erger ik me er steeds meer aan). Vooral bij warm weer, maar ook bij temperaturen rond de 20 graden en ook bij 10 graden vorst (zodra ik ergens binnen kom en ga zitten dus). Het liefst zit ik dan in een hempje op de fiets :oops: Ik zweet ook niet tijdens een inspanning, maar pas als ik in de rust kom!

Vooral als ik naar school ga, schaam ik me dood (ik studeer nog). Ik kom van de fiets, er is (nog) niks aan de hand. Stap het lokaal binnen en BOEM daar ga ik weer. Ik zweet me de pleurus en zit constant mn gezicht af te vegen (ik wil niet dat het zweet van mn gezicht af druppelt). Dit valt natuurlijk enorm op en daardoor ga ik stressen waardoor het erger wordt en langer duurt.. pfff ontzettend vervelend! Even naar de wc gaan, polsen onder koude kraan, gezicht afvegen werkt niet.. ik loop het toilet uit en het begint meteen weer. Pas als ik 'gewend' ben aan de temperatuur en een tijdje stil zit, gaat het weg (niet zoals de anderen hier dus hebben, constant zweten). Ik hoef maar even trap af en trap op te gaan, stilzitten en daar begint het weer.. Ik heb het niet alleen op school. Ook als ik thuis ben en ga stofzuigen bijvoorbeeld, zweet ik alweer extreem op mn gezicht. Douchen en daarna make up op doen en ik zweet alweer.. Zodoende hoef ik dus ook haast geen make up op te doen.. ik zweet alles er wel weer af :(

Ik ben nu echt op het punt dat ik er rare dingen door ga doen! Ik vermijd dus ook belangrijke afspraken omdat ik weet wat er gaat gebeuren. Ik durf bepaalde dingen niet meer! School wordt door dit gezweet al een hele worsteling.. vooral assessments laat staan sollicitatiegesprekken!

Laatst had ik een assessment, het was buiten zonnig en 25 graden. Ik kom het lokaal binnen en het was daar énorm warm, net een sauna. Dus ik wist al wat me te wachten stond. Ik probeerde me echt rustig te houden, ik zweette me kapot! En daar zit je dan één op één met een leraar, je assessment te houden voor 30 studiepunten. Ik deed alsof het me niks kon schelen, maar toen ie vroeg: goh zweet je zo? Kon ik wel door de grond zakken, het liefst zou ik wegrennen.. wat een afgang! Ik wou zeggen: JA NEE DAT LIJKT MAAR ZO SUKKEL :roll: uiteindelijk heb ik die 30 studiepunten wel gekregen, maar toen ik thuiskwam (weer helemaal bezweet) kon ik wel janken.

Sorry voor het lange verhaal, maar moest echt even mn verhaal kwijt! Eindelijk een forum waar ik mede gezichtszweters kan spreken! Hopelijk vind ik hier een paar goede tips, want dit gaat écht niet langer zo.. het sociale aspect van mn leven leidt er echt onder (uitgaan, school, afspraakjes, sollicitaties) terwijl ik dit helemaal niet wil!
jp
Vijver
Vijver
Berichten: 65
Lid geworden op: do 13 dec 2007, 14:55
Contacteer:

Re: Zweten in gezicht

Bericht door jp »

Ik ben het met Thijs eens. Overmatig zweten kan ondersteund en/of ontstaan door psychologische factoren. Zelfs "angst voor de angst" kan zweten doen verergeren. Binnen de fysiotherapie/neurologie en psychologie kom je weleens de benaming vegetatief gedisreguleerd tegen. Deze term slaat dan op het deel van het zenuwstelsel wat niet onder invloed van onze "bewuste wil" staat ( sympaticus-parasympathicus). Indien dit systeem uit balans raakt bv door een live event dan kan ons sympathische systeem gaan domineren met als gevolg, een hogere hartslag, meer adrenaline aanmaak, meer cortisonen en een verhoogde zweetafscheiding. Je ziet vaak dat mensen jarenlang uit balans zijn zonder dat ze zich beseffen dat er sprake is van disregulatie.
Deze disregulatie is soms op te lossen door middel van segmentale bindweefseltherapie.

In het najaar starten wij in onze fysiotherapiepraktijk een klein onderzoekje naar deze specifieke behandeling, ik zal daar binnenkort met een nieuw topic op terug komen, wij zullen dan ook patienten nodig hebben met een vorm van hyperhidrosis.

PS: Let op bovenstaande is 1 vd veel geaccepteerde aannames. Theorieen op het gebied van te hoog afgestelde thermostaat zijn ook zeer aannemelijk.

JP
vangils
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: di 01 sep 2009, 21:20
Contacteer:

Re: Zweten in gezicht

Bericht door vangils »

Vooral als ik naar school ga, schaam ik me dood (ik studeer nog). Ik kom van de fiets, er is (nog) niks aan de hand. Stap het lokaal binnen en BOEM daar ga ik weer. Ik zweet me de pleurus en zit constant mn gezicht af te vegen (ik wil niet dat het zweet van mn gezicht af druppelt). Dit valt natuurlijk enorm op en daardoor ga ik stressen waardoor het erger wordt en langer duurt.. pfff ontzettend vervelend! Even naar de wc gaan, polsen onder koude kraan, gezicht afvegen werkt niet.. ik loop het toilet uit en het begint meteen weer. Pas als ik 'gewend' ben aan de temperatuur en een tijdje stil zit, gaat het weg (niet zoals de anderen hier dus hebben, constant zweten).
Dit is zo herkenbaar voor mij. Vooral het 'wennen' aan de temperatuur. Het zweten is bij mij een aantal jaar geleden begonnen en dan vooral in stressvolle (sociale) situaties (presentatie, op een verjaardag in een volle kamer binnen komen). Ik had vanaf dat ik een jaar of 13 was vooral last van blozen tijdens dat soort situaties en later is het dus overgegaan in zweten en dan vooral in het gezicht wat natuurlijk moeilijk tot niet te verbergen is. Bij mij heeft het dus ook zeker een psychologische oorzaak en ik ben nu mbv antidepressiva (tegen een sociale fobie) aan het werk om dat soort sociale situaties rustiger en 'droger' :P te ondergaan.

Echter heb ik ook erg last van zweten tijdens minimale inspanning. Als ik op de fiets ergens heen ga dan is mn shirt zeiknat en rolt t zweet van mn voorhoofd, vandaar dat ik zoveel mogelijk met de auto ga. Ik heb een aantal maanden in Zweden gestudeerd en daar ging ik wel met de fiets naar de universiteit. In de winter had ik alleen een t-shirt en een winterjas aan terwijl mn oren er afvroren, en toch was mn rug zeiknat als ik aankwam op de uni :oops: . Ik nam dus ook altijd een extra shirt mee. Tijdens sporten zweet ik ook veel meer dan bijvoorbeeld de rest van mn team maar dan heb ik er minder moeite mee. Het zijn vooral de dagelijkse situaties, die eigenlijk totaal geen aanleiding geven om zo erg te gaan zweten, waarin ik me ongemakkelijk voel. Ook tijdens m'n werk (ik werk als part-time postbode) gutst het zweet van mn rug en gezicht. Ik had mn werk-shirt nog geen 2 weken en hij was al helemaal verkleurd door t zweet :(

Maar goed, het gaat al wat beter dan een jaar geleden dus er zit een stijgende lijn in, hopelijk blijf ik die lijn vasthouden :O
Nadie
Druppel
Druppel
Berichten: 3
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:22
Contacteer:

Re: Zweten in gezicht

Bericht door Nadie »

vangils schreef:
Bij mij heeft het dus ook zeker een psychologische oorzaak en ik ben nu mbv antidepressiva (tegen een sociale fobie) aan het werk om dat soort sociale situaties rustiger en 'droger' :P te ondergaan.
hey! ik heb ook antidepressiva (tegen n paniekstoornis) maar door die medicijnen kun je ook meer gaan zweten. Erg vervelende bijwerking die helaas bij mij wel is komen optreden. Dus misschien is t ook zo bij jou?
iphille
Druppel
Druppel
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 10:38
Contacteer:

Re: Zweten in gezicht

Bericht door iphille »

hey,

ik vind mij gewoon terug in alle reacties, alleen beperkt het bij mij zich bij het gezicht, is rond mijn 15/16 jaar opgedoken. Het is niet leuk voor mij en zeker en vast niet voor mijn vrouw omdat ik plaatsen waar veel volk is ontloop. ik ben deze zomer eigenlijk goed doorgekomen omdat ik een pet droeg, dat mijn zweet kon verbergen. Bij het minste temperatuur verschil, spuit het er zo goed als uit, gewapend met zakdoeken ben ik dan ook altijd weg van huis :d na zoveel jaren zoeken ben ik blij dat dit een erkende medische term is, en hopelijk kan ik hier tips vinden om het te doen minderen of te laten op houden
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht