Zwaar geval van zweten.

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
vesto48
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 24 feb 2010, 12:56
Contacteer:

Zwaar geval van zweten.

Bericht door vesto48 »

Hallo allemaal,


Mijn naam is Arthur en ik ben nu 18 jaar oud. Ik heb een zware vorm van zweten, dit heb ik al mijn hele leven lang, ongeveer vanaf dat ik 4-5 jaar oud was zover ik mij kan herinneren. Dit ging op dezelfde leeftijd gepaard met een niet al te bekende huidziekte, keratosis pilaris genaamd. Deze huidziekte heeft 40 - 80% van de bevolking zonder dat ze het door hebben. Het is op het eerste gezicht ook geen opvallende huiziekte, zeker als je er in geringe mate last van hebt zul je een ijdele vrouw moeten zijn om er echt wat aan te willen doen.

In mijn geval is deze huidziekte over mijn hele lichaam bedekt. Dit houdt in dat vanwege mijn type huid (en ik heb een hele dikke droge huid) haren in de haarzakjes niet kunnen uitgroeien, wat als resultaat bultjes geeft aan het huid oppervlak, daarbij zijn ze ook nog eens rood en bruin gekleurd. Het ziet er heel erg uit als kippenvel, en zo voelt het ook in geringe mate aan. Het heeft mijn seksleven ook heel erg beinvloed, erg zeker maakte het mij niet. Wat erg jammer is, want veel meisjes vinden mij toch wel leuk. Ik ben daarom op mijn 16de begonnen met het smeren van verschillende soorten cremes, waarbij ik erachter gekomen ben dat body milk met aloe vera extract het meeste resultaat geeft en dat is eigenlijk geen resultaat, het maakt mijn huid iets vochtiger, echter nog steeds vrij droog. Zeker gepaard met de nog steeds blijvende keratosis pilaris kippenvel structuur.

Aangezien ik het zweette en de huidziekte op dezelfde leeftijd ontwikkelde ga ik ervan uit dat ze zeker iets met elkaar te maken hebben.

Maar laat ik eerst maar eens wat duidelijker omschrijven hoe erg mijn situatie is wat zweten betreft. Ten eerste heb ik last van hyperhydrosis, Op welk willekeurig moment dan ook kan ik ineens zweethanden en zweetvoeten krijgen ongeacht het warm of koud is. Daarintegen kunnen mijn handen en/of voeten (oksels) ook ineens heel droog zijn.

Bij de minste inspanning moet ik al zweten. En dat heeft niks met mijn conditie te maken. Meestal sport ik 2 x in de week en vaak zelfs 3x. Sinds mijn 16de ben ik op deze manier bezig met bewegen, en er gaan ook aardig wat liters water naar binnen. Dit zweet is niet zomaar zweet. Als ik een shirtje draag dan kan ik deze na 20minuten op een spin apparaat al uitwringen mits ik redelijk serieus aan het sporten was gedurende die tijd.

En dit zweet ontwikkeld zich in overal, en het gaat er uit elk kliertje op mijn lichaam net zo snel uit. Op mijn arm, billen, benen, gezicht, kruin, oksels,handen, voeten, borst,buik,rug en ja ergens in het midden ook wel wat als we dat begrijpen :roll:

Als ik echt in benarde situaties zit, zoals 35graden zomers in onze vochtige zomers dan moet ik echt oppassen, ga ik dan sporten dan is mijn bek droog na een uurtje zelfs als ik daarbij een flesje leegdronk en merk ik dat mijn lichaam moeite krijgt met zweetproductie, een goed teken dat ik al uitgedroogd ben. Mij moet je niet laten survivalen in de sahara want dan ben ik als eerste eraan.

Ook op mijn werk is het lastig, ik werk in de keuken, en daar is het al warm, en ben je echt druk bezig als je dat maar weet. Na 2uurtjes serieus werken moet je niet je hand in mijn rug leggen want dan is het net alsof ik onder de douche vandaan kom.
Dankij deze ellende, moet ik 2x vaker de was doen als een normaal persoon en 2x onder de douche gaan is ook wel een must, doe ik dat een keer niet dan kan ik mezelf aan het einde van de dag al ruiken en dat kunnen anderen dan zeker ook. Mensen zeggen af en toe ook wel eens dat ik dan stink.

Jammerlijk genoeg hebben mijn ouders me op een of andere manier wat dit betreft in de steek gelaten, want volgens mij hebben ze nog nooit mijn zweet probleem serieus bij de huidarts behandeld. Dit ga ik natuurlijk ook zeker doen en zal dan verslag uitbrengen. Wel ben ik al in het ziekenhuis verteld dat er voor de huidziekte geen geschikt antimiddel bestaat en alleen een cremetje dat het verbergt en niet eens mijn zweet probleem wegruimt.

Ik denk zelf dat ik mijn hele leven al ergens last van heb waar ik geen weet van heb. Ik dacht zelf aan allergie, en het gekke is dat ik alles drink en eet dat los en vast zit dus heb ik mezelf voorgenomen elke maand me voedingspatroon aan te passen en elke keer bepaalde allergie stoffen buiten mijn lichaam te houden gedurende 1 maand en kijken of dit helpt. Of is het beter hier een test voor te laten doen. Meestal laat je jezelf dan specifiek testen op een bepaald soort eiwit bijvoorbeeld. Dan zou ik meerdere afspraken moeten maken, maar ik weet dit niet. Ik weet dan ook niet eens zeker of allergie stoffen in verband staan met dit zweet probleem. Misschien lul ik daarom ook wel onzin.

Ik hoor daarom graag ook nog andere adviezen, misschien zijn er nog andere maatregelen te treffen om mijn zweet probleem op te lossen. Maar ik ben bang dat ik nog een heel lange weg te gaan is, en hopelijk is die weg voorzien van een eindfinish. Ik ben het namelijk helemaal zat, ik zit hierdoor vaak ook niet zo lekker in mijn vel.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Zwaar geval van zweten.

Bericht door Thijs »

Hoi.

Ten eerste welkom op dit forum. Als ik het zo lees dan denk ik als eerste dat jij gebaat zou kunnen zijn bij het medicijn oxybutinine. Lees er wat meer over hier op forum, het werkt goed voor zweten over je hele lichaam. Het is alleen op dokters recept verkrijgbaar en het is eigenlijk een medicijn voor mensen met blaasproblemen. Een van de bijwerkingen is dat je minder zweet. Ik zou het eens met je arts overleggen als ik jou was.

Verder... veel succes en hou ons op de hoogte,

Groetjes Thijs
vesto48
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 24 feb 2010, 12:56
Contacteer:

Re: Zwaar geval van zweten.

Bericht door vesto48 »

Dankjewel, dat ga ik zeker proberen. Ik heb er idd nog nooit vang gehoord.
vesto48
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 24 feb 2010, 12:56
Contacteer:

Re: Zwaar geval van zweten.

Bericht door vesto48 »

Ik heb er het een en ander over gelezen,
het klinkt als een effectief middel. Ik denk dat ik morgen hiermee naar de huisarts ga, ik weet zeker dat hij hierin overeenstemt.
Wat me nog niet helemaal duidelijk is...

Hoe lang moet je dit middel gebruiken? Zorgt het op termijn voor een permanente reductie in zweet? Of moet ik het middel juist toedienen een aantal uren voor een inspanning en werkt het dus alleen een beperkte tijd na inname?

EDIT

Ook heb ik wat meer onderzoek gedaan, en vind ik zelf dat ik niet kan uitsluiten dat ik wellicht ook een schildklier probleem kan hebben. Ik heb toen ik mijn eerste hormonen kreeg vroeger (10-11jaar oud) last gehad van extreme hyperventilatie. Zon aanval kan je extreem goed vergelijken met een adrenaline stoot maar dan 20x zo heftiger. Dit voelde als een verlamming van mijn hoofd en borstkas alsof het gevoel daar werd in en uitgeschakeld om de zoveel seconden. Vanwege deze aanvallen was ik zelfs paar x bijna mijn bewijstzijn verloren. Na zon aanval kon ik mijn hart tekeer horen gaan. Ik ben na mijn eerste aanval ook direct in contact gekomen met de huisarts, die concludeerde dat ik een afwijking had in mijn zenuwstelsel waardoor mijn slokdarm teveel bloed kreeg waardoor deze spier spasm bewegingen maakte ten gevolgen van rusteloosheid of andere psychose. Dit was tevens geen vastgestelde diagnose maar eerder de enige mogelijkheid die mevrouw de dokter kon bedenken. Ik heb naast 2 andere lichtere aanvallen hier ook nooit meer last van gehad. Ook wanneer ik een bloeddruk/hartslag test laat doen (zoals al genoeg gedaan is) zijn mensen verbijsterd over mijn hartslag onder rust die tussen de 40 - 45 ligt waaruit bekend werd dat mijn hart wel het laatste is waar ik me zorgen om moet maken. Wanneer ik aan het sporten ben kan deze harslag makkelijk oplopen tm 160 - 170 voor een lange cardio sessie. Dan ben ik wel serieus aan het sporten.

Mijn bloeddruk ligt tussen de 110 en 120 ofzoiets. Alhoewel ik dat niet zeker durf te zeggen.
Ook heb ik ten tijde van de hyperaanvallen een bloedtest laten doen waaruit bleek dat ik bloedarmoede had (te weinig ijzer en te weinig vitamine A. Vitamine D was er genoeg om niet druk om te maken, alhoewel er toen wel geadviseerd werd deze voedingstof wat meer in mijn dieet toe te passen.

Ook heb ik zoals op internet genoeg is te lezen, last van de vele symptonen die we onder een te snelle,langzame schildklier werking kunnen verstaan.

Op deze site http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... rking.html

staat een lijst met symptonen, en ik vind het verdacht vaag dat ik van meer dan de heflt van de genoemde symptonen wel eens last heb waaronder zweten en bloedarmoede (gehad). Zoals rusteloosheid,benauwdheid, obstipatie,tintelingen (heel vaak last van tintelingen),concentratieproblemen (erg veel last van gehad, maar hier heb ik sindsdien minder last van) oogproblemen, en nog 10 andere uit dat lijstje om imho heel eerlijk te zijn. Ik ben er nooit bij stil gestaan dat het misschien wel mijn schildklier kan zijn, en ik ben hier ook nog nooit op getest. Ik vind het heel raar dat me dit nu pas duidelijk word. Ik wil natuurlijk niet zeggen dat het ook mijn schildklier is. Ik kan niet mijn lichaam scannen. Maar ik schrok me rot toen ik dat lijstje zag, want ik herken veel van die symptonen heel erg bij mezelf. Ik heb daarbij een vitale instelling en persoonlijkheid, misschien dat ik daarom nu pas serieus mijn probleem heb onderzocht.

Ik denk dus dat ik dat middeltje voorlopig ga vergeten en gewoon een afspraak ga maken dat iemand bloed gaat prikken.
Als jullie dat niet adviseren (met reden) zeg het gerust.

Alvast bedankt voor het antwoord.
Laatst gewijzigd door vesto48 op wo 24 feb 2010, 21:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Zwaar geval van zweten.

Bericht door Thijs »

Zover ik weet veroorzaakt het niet een permanente reductie in zweet. Je moet het elke dag innemen eigenlijk. Dat lijkt me het meest effectief. Je kan nog experimenteren met de hoeveelheden miligrams. Give it a go... hou ons op de hoogte.

groetjes Thijs
vesto48
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 24 feb 2010, 12:56
Contacteer:

Re: Zwaar geval van zweten.

Bericht door vesto48 »

Dankje voor het antwoord,
Ik heb mijn vorige post ge-edit, misschien vind je het interessant om het eens door te nemen.
Ik was 5minuten geleden namelijk nog niet echt op de hoogte van een schildklier afwijking en ik vind dat ik aardig aan de symptonen voldoe. Misschien heb je nog op-aanmerkingen daarop.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Zwaar geval van zweten.

Bericht door Thijs »

Nee je schildklier wordt altijd als eerste getest voordat je de diagnose hyperhidrosis krijgt. Aangezien jij in je openingspost al schreef dat je hyperhidrosis hebt ging ik er van uit dat je schildklier al getest was. Dit moet je zeker eerst laten doen...... succes!

groetjes Thijs
vesto48
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 24 feb 2010, 12:56
Contacteer:

Re: Zwaar geval van zweten.

Bericht door vesto48 »

Daar ging ik wel vanuit ja,
Als ik wat meer wist over de schildklier had ik die woordkeuze wellicht wat anders gebruikt. Want als het idd mijn schildklier is dan kan dat idd mijn (hyperhydrosis) verhelpen.
Want ik ging er domweg vanuit dat ik hyperhydrosis had, de diagnose zelf heb ik nooit gekregen.
En ik ben niet de slimste op dit gebied, maar ik dacht eerst dat hyperhydrosis een afvalbak naam was voor overmatig zweten, maar dat kan toch overal aan liggen? Ik ga denk ik eerst maar wat meer verdiepen in deze diagnose. Misschien kom ik er dan wat meer over te weten.

Ik ga dus morgen naar de huisarts en laat mijn bloed prikken, hopelijk worden we dan wat wijzer.

Bedankt tot dusver.
Ries
Beekje
Beekje
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 11 aug 2010, 16:02
Contacteer:

Re: Zwaar geval van zweten.

Bericht door Ries »

geweldig om te zien hoe zo'n geval zich beweegt via klacht via huisarts en bloedprikken naar schildklierafwijking! Een mooi voorbeeldgeval voor velen, me dunkt! Want de oorzaken voor overmatig zweten zullen vaker dan niet te wijten zijn aan aanwijsbare factoren dan primaire hyperhidrosis!
onlymeisje
Vijver
Vijver
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 26 dec 2011, 14:53
Contacteer:

Re: Zwaar geval van zweten.

Bericht door onlymeisje »

Thijs schreef:Nee je schildklier wordt altijd als eerste getest voordat je de diagnose hyperhidrosis krijgt. Aangezien jij in je openingspost al schreef dat je hyperhidrosis hebt ging ik er van uit dat je schildklier al getest was. Dit moet je zeker eerst laten doen...... succes!

groetjes Thijs
Hi Thijs,

Vraagje: weet jij toevallig of ze bij standaard bloed prikken, maar ook wanneer je bloed doneert je wordt gecontroleerd op de hoeveelheid TSH? Volgens http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... rking.html kan je daaraan zien of je schildklier te traag/snel werkt.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Zwaar geval van zweten.

Bericht door Thijs »

Nee ik denk niet dat ze dat standaard controleren. Als je met overmatig zweten klachten naar de huisarts gaat doen ze dit vaak wel. Ook niet altijd en bij iedereen.
onlymeisje
Vijver
Vijver
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 26 dec 2011, 14:53
Contacteer:

Re: Zwaar geval van zweten.

Bericht door onlymeisje »

Oke, thanks thijs.
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Zwaar geval van zweten.

Bericht door Thijs »

Met bloed doneren weet ik het niet.... er moet wel een aanleiding zijn lijkt mij. maar bij twijfel altijd even aan een arts vragen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht