Waar gaat het zweet dan wel naartoe?

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Betje
Beekje
Beekje
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 26 apr 2009, 15:00
Contacteer:

Waar gaat het zweet dan wel naartoe?

Bericht door Betje »

Hoi!

ik stel me nogal wat vragen. Bij sommige operaties halen ze zweetklieren weg en dergelijke. Maar ik snap dit niet goed, dan ga je toch op een andere plek zweten? Want dat zweet wil gewoon uit ons lichaam en zal toch altijd wel een plekje vinden om ons lichaam te verlaten? Men zweet omdat zijn lichaam het te warm heeft, door die zweetklieren krijg je het toch niet kouder, of het zo maar even uit te drukken?

Ik zou zo graag van het zweten af geraken maar er blijven toch vragen hangen...
Kunnen jullie me deze vraag beantwoorden?

Groetjes!
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Re: Waar gaat het zweet dan wel naartoe?

Bericht door Thijs »

Volgens mij ligt het iets gecompliceerder.... volgens mij is het niet zo dat het zweet er perse uit moet, er is in je hersens een overactief gedeelte die teveel signalen stuurt naar je oksels van ga zweten. Als je dan je zweetklieren weg laat halen dan zul je minder zweten onder je oksels, terwijl het gedeelte in je hersens nog steeds signalen stuurt. Uiteraard komt het vrij vaak voor dat er zgn compensatie zweet optreed. Dit zie je vooral na operaties (ETS). Dan ga je op andere plekken meer zweten. Let wel, dit is niet altijd het geval, het komt echter wel vrij vaak voor. Ik geloof niet zo dat het gedeelte in je hersenen, na het verwijderen van zweetklieren, opeens teveel signalen naar bijvoorbeeld je handen of voeten gaat sturen. Maarja, wie ben ik? mischien zijn er mensen met betere verklaringen hier........
Foesje
Druppel
Druppel
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 21:18
Contacteer:

Re: Waar gaat het zweet dan wel naartoe?

Bericht door Foesje »

Mooie uitleg :)

Ik heb zelf altijd gedacht dat 't een fysieke afwijking was. Gewoon een overmatige productie van lichaamsvocht. Maar als je 't op die manier bekijkt, snap ik wel waarom ik ook last heb van hyperhydrosis.

Wel heb ik ooit ergens gelezen dat Aziaten er meer last van hebben dan Europeanen. Laat ik dan toevallig een Aziaat zijn. :hammer
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht