omgaan met zweten: Wat tips

Diverse (algemene) onderwerpen/nieuws met betrekking tot overmatig zweten, huisarts, dermatoloog, zweet ervaringen etc.

Moderators: Thijs, Erje

Plaats reactie
Wouter84
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 14:18
Contacteer:

omgaan met zweten: Wat tips

Bericht door Wouter84 »

hallo iedereen,

Ik ben hier nieuw en was erg nieuwsgierig naar allerlei oplossingen van zweten. Om een mooi voorbeeld te geven. Ik zing in een band. Na een optreden ben ik een waterval. iedereen vind je geweldig wil je aanraken en feliciteren en ik, ik wil eigenlijk alleen maar weg.

Goed dat over mijn gezweet. Ik doe het gewoon veel.

Ik zag ergens een topic waar iemand vroeg om tips van een psycholoog en laat ik nou in mijn laatste jaar van die studie zitten. Deze tips hebben te maken met angst stress en onzekerheid.

wat er kan gebeuren
eerst iets over angst zelf. Iedereen die hier komt heeft waarschijnlijk zelf wel de ongemakkelijkheid ervaren van te veel zweten en komt ook met die reden hier op zoek naar een oplossing. Omdat zweten en lichaamsgeur tegenwoordig niet echt algemeen geliefd zijn in onze maatschappij en je veel zweet is dit erg eng als je in openbare ruimtes bent. Angst veroorzaakt een stressreactie, dit betekent dat je lichaam zich voorbereidt op gevaarlijke situaties. Dit gaat meestal samen met onder andere een versnelde hartslag, versnelde ademhaling en je raad het al ook met zweten.
Als zweten dus hetgene is waar je die angst of onzekerheid of stress door krijgt, ga je daardoor nog meer zweten. Als je bang bent om te gaan zweten zou dat het wel eens kunnen veroorzaken.

wat tips
Nou das leuk om te weten. en nu dan? Gelukkig zijn er ook manieren om minder angstig te worden hiervoor en je wat relaxter te voelen. Het is natuurlijk geen oplossing voor het zweten zelf, maar het kan je leven een stuk prettiger maken als je er psychologische of sociale barrieres door ervaart.

1. Is de stress wel reëel?
Wat je je af moet vragen is of het nou echt zo erg is dat mensen zien dat je zweet. een heleboel mensen zweten alleen niet zo veel als ik en jij. Ik heb een heel prettig sociaal leven en zelfs vrienden die me knuffelen als ik zoveel zweet en de enige die daar last van had was ik, want zij zeggen: "ach het is vers!" Er zijn genoeg van zulke mensen. wat me brengt op het volgende.

2. maak het bespreekbaar
mensen hebben vaak een enorm respect voor mensen die op een niet-zielige manier hun onzekerheden laten zien en vaak hebben mensen zelf ook wat waar ze zich erg onprettig onder voelen en zich voor schamen.
Door het gewoon is erover te hebben, eerst met bekenden, later misschien ook wel halverwege een gesprek met iemand die je die dag ontmoet of in een groep.
Er zijn best veel leuke mensen die jou er niet vies of minder om vinden en die graag rekening houden met het feit dat het een gevoelig onderwerp is en iets waar je niks tot weinig aan kan doen.

3. Geef jezelf iets om op terug te vallen
Een beetje een open deur misschien! Als ik een optreden heb of bandrepititie of een training in een compleet nieuwe groep, dan heb ik altijd deo bij me en vaak zelfs een schoon shirt. Dit heeft twee voordelen.
I Je stress wordt minder, omdat je weet dat je je gewoon tussendoor kan opfrissen.
II Als je dat ook doet zien mensen dat je het ook belangrijk vind dat je fris bent, wat voor jezelf ook heel veel rust kan brengen.

4.Accepteer en geloof in jezelf
nog een keer stating the obvious, maar misschien wel te illustreren aan de hand van een verhaal wat misschien de verkeerde indruk achterlaat. Maar goed, ik hoop dat jullie snappen dat het mij gaat om de implicaties en niet het verhaal zelf.
Afgelopen maandag heb ik een meisje versierd. er stonden drie kerels om haar heen en die waren alledrie bijzonder onbezweet, één was er ook nog behoorlijk knap ook (hoe ik mijzelf niet zie). Maar ik vond dat meisje leuk, denk dat ik weet wat ik te bieden heb en ik krijg haar daar weg met een shirt waar de zweetvlekken op allerlei plaatsen duidelijk te vinden zijn.

Moraal van het verhaal. het maakt anderen vaak niet uit als jij er geen punt van maakt. Iedereen heeft wel iets (zeg dat ook tegen jezelf) en mensen storen zich soms helemaal niet aan dat soort dingen.

(en nee ze was niet superdronken :P)

5. uit de kluizenarij
Als het zover is dat je al niet zoveel buiten de deur komt omdat je bang bent voor sociale afkeuring kan ik twee dingen aanraden. Bouw het rustig op, begin bij je vrienden/familie, de mensen die je het veiligst vind. ga dan eens een keer in het zwembad zitten (dan kan je gewoon het water in duiken als je te veel zweet), probeer een terrasje en bouw zo rustig door totdat je je een beetje prettig voelt in allerhande situaties.
Ten tweede als je er echt niet uitkomt, ga gewoon langs een psycholoog. Je bent niet gek als je daar heen gaat en deze mensen kunnen samen met jou op zoek gaan naar een oplossing op maat voor je onzekerheden.


Tenslotte

Dan wilde ik afsluiten met twee dingen. Ten eerste, niks gaat vanzelf. Dit zijn geen dingen die makkelijk zijn, die ik hier neer heb gezet. Ze kosten inzet, oefenen, geloof, motivatie enzovoorts. Jij moet het willen veranderen. Als er heel makkelijk een middeltje voor was waren er niet zoveel topics op deze site ;)
Ten tweede over mij. Ik ben een piekeraar, een neuroot, hecht enorme waarde aan wat anderen van me vinden. Toch heb ik een heel leuk leven en een briljant sociaal leven. Als ik dat kan, dan kan jij het zeker.

Als iemand nog vragen of ideeën heeft over hoe je met psychologische en sociale klachten om kan gaan aangaande hyperhydrosis, dan hoor ik het hier graag.
Isidro2
Beekje
Beekje
Berichten: 22
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 16:51
Locatie: Alphen
Contacteer:

Bericht door Isidro2 »

Ik ga het gewoon proberen, bij mij merk ik dat haastigheid/stressen en drukte het stimuleert ik moet wat rustiger aan doen. Iedereen weet van zichzelf wel waardoor het komt en wat hij/zij er dan eigenlijk toch aan kan doen enz :)
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

nou ik niet. wist ik maar waardoor het kwam. ik zweet zonder enige aanleiding, en ik geloof de meesten van ons met hyperhidrosis.
Stress verergert het wel, maar ook als ik ontspannen ben dan zweet ik druppels....
Isidro2
Beekje
Beekje
Berichten: 22
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 16:51
Locatie: Alphen
Contacteer:

Bericht door Isidro2 »

Ja het is verrot om te hebben maar leven moet je ermee tot dat er iets goeds op de markt komt zonder een operatie te ondergaan
Thijs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2770
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 22:45
Contacteer:

Bericht door Thijs »

Nou bij mij werkt alleen botox goed onder mijn oksels! Voor de rest niets.....

En een operatie ? dat nooit!

groetjes Thijs
Wouter84
Druppel
Druppel
Berichten: 5
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 14:18
Contacteer:

Bericht door Wouter84 »

Het is inderdaad heel vervelend. Het is ook meer een serietje symptoombestrijden waar ik zelf wat aan heb ;). Hoop dat anderen er ook wataan hebben. Als ik de oplossing had, had ik wel een andere topic gemaakt :(
soepkip
Druppel
Druppel
Berichten: 7
Lid geworden op: do 10 apr 2008, 21:26
Contacteer:

Bericht door soepkip »

Dankje Wouter!!! Heb je antwoord al een tijd geleden gelezen en ja ben het met je eens. Ik ga niet meer op deze site kijken want dan maak ik het probleem alleeen maar erger, ik negeer de natte oksels.
Ben hoogsensitief, daar ben ik nu wel achter en dit heeft er vast mee te maken, maar zat laatst op een verjaardag en dacht, nouja dan zien ze het maar!!!!Het is vers, stinkt niet en ik vind die pads ook goor......
Heb het laatst mn vriend verteld waar ik al 3 jaar bij ben en die maakte er echt geen punt van!
Tja je kan het zo groot maken als je wilt, en ik ga me ook anders opstellen, dat scheelt de helft bij mij!!
hee succes met alles!
Filipino
Druppel
Druppel
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 16:52
Contacteer:

Re: omgaan met zweten: Wat tips

Bericht door Filipino »

Ik kan wel wat tips gebruiken forummers,

Op mijn 15e begon ik met overmatig zweten, vooral de oksels waren echt extreem, dit heeft altijd invloed gehad op mijn hele doen en laten.
Ik koos toen voor de verkeerde manier om het te vergeten, meer alcohol drinken, veel eten, niet sporten etc. Genoeg jongens als vrienden want ik kon het wel goed verbergen dus eenzaam ofzo was ik niet.

Op mijn 20e ben ik dit gaan veranderen, ik ben gaan wielrennen en doe dit bijna dagelijks waardoor ik een hele goede conditie heb en alle negatieve leefgewoontes vaarwel heb gezegd. Het zweten ging helaas niet weg. Besloten botox behandelingen te nemen voor de oksels. Heb er nu 4 gehad, het hielp behoorlijk goed maar als compensatie kreeg ik veel compensatiezweet.

Nu ben ik weer 2 jaar verder en merk dat het eigenlijk helemaal niets meer gaat worden. Ik ben zo onzeker geworden. Ik zit dan in mn 4e jaar van HBO. Maar waar je de 1e jaartjes makkelijk doorheen kwam beginnen ze nu wat van je te verwachten waardoor ik de druk niet meer aan kan. Hier was ik aan het begin al bang voor maarja voor een betere baangarantie later ben ik er toch maar aan begonnen. Ik werk in de supermakt met lage luchtvochtigheid waardoor ik heerlijk ongestoord mijn werk kan doen, hier voel ik me dan wel op mn gemak.

Ik praat wel steeds meer met vrienden etc, directe familie weet het natuurlijk ook allemaal, die begrijpen het tot op zekere hoogte. Maarja wie het zelf niet heeft zal het nooit helemaal begrijpen. Wat minder goede vrienden ga je het al niet uitleggen omdat er een heel verhaal bij komt kijken. Ondertussen kom ik nu wel eens op een leeftijd waar mensen wat van je verwachten. Goh studievertraging, nog steeds geen vriendin, nog niet aan rijbewijs begonnen? Ik weet het allemaal niet meer eigenlijk. Ik heb mn leven veranderd maar krijg er eerder alleen maar meer zweet voor terug. Botox voor oksels gedaan, botox voor voeten staat ook op de planning maarja zweet op mn rug en mn kont/lies komt nou weer vreselijk opzetten.

Ik voel me in principe goed als ik een dag een paar uurtjes sport, filmpje kijk op mn kamer en een beetje aan het niksen ben of werk in de supermark.t Geen stress, weinig zweet. Zodra er een prestatie van me verwacht wordt ( behalve conditioneel waar je mag zweten) gaat het helemaal mis met mij, waardoor ik die situaties ook mijdt. Maarja het volgende studiejaar komt eraan en ik weet eigenlijk niet of dit nog goedkomt.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht